Background Image
Previous Page  105 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 105 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 7 Sentrale pedagogiske områder

101

bruker også auditiv lesing som lesemåte, for eksempel ved bruk av lærebøker i di-

verse lydformater eller opplesing av elektroniske tekster ved hjelp av syntetisk tale.

Anne begynte å lære punktskrift ved hjelp av synet. Hun lærte seg hvordan bok-

stavene så ut, men slet med å lese dem taktilt. Som blind kunne Anne lese og skrive

alle bokstavene i punkt, men behersket ikke skriftsystemet godt nok til å lese eller

skrive tekster. Men Anne kunne nok til å spille kort tilrettelagt med punktskrift.

Dette var både morsomt og sosialt, og opplæringen medførte at Anne kan spille

kort med sine seende kamerater.

Lesing kjennetegnes ved at leseren oppfatter et budskap. En person som har

vansker med å lese en vanlig tekst, kan kanskje forstå et bildebudskap i form av

et piktogram eller et vanlig bilde. Bildet forteller en historie eller noe man skal

forholde seg til. Dette gjelder også tekst i punktskrift eller bruk av syntetisk tale

for opplesing av informasjon fra Internett.

Evne til skriving handler om evnen til å formidle et budskap. Dette kan skje

gjennom vanlig skriftspråk, gjennom bruk av punktskrift eller som formid-

ling gjennom tale. Teknologien gir mange muligheter. Punktskriftstekst kan

konverteres til vanlig tekst eller lyd, på tilsvarende måte som vanlig tekst kan

konverteres til punktskrift eller lyd. Disse mulighetene synliggjør også noen

av kompetansekravene til aktuelle lærere. Grunnleggende datakunnskap er en

forutsetning for å lykkes.

Visuell og taktil lesing er i bestemte tidsperioder aktuelle lesemetoder for

elever med JNCL. Nå er det ikke slik at alle elever med JNCL lærer å beherske

dette. Som lærer til en elev med JNCL er det uansett viktig at man gir eleven en

sjanse til å lære visuell og taktil lesing, og at eleven får positive opplevelser av

dette. Naturligvis skal undervisningen baseres på elevens premisser. Hvis man

ikke når opp til opplæringsmålene med visuell eller taktil lesing, skal fokuset

overføres til auditiv lesing på en naturlig og udramatisk måte.

Som lærer er det viktig å ikke føle nederlag om eleven ikke lærer visuell eller taktil

lesing i henhold til forventningene. Lesing er uansett en inkluderende aktivitet på

skolen. Eleven har deltatt i klassens aktiviteter, og eleven har lært noe om hva

taktil og visuell lesing er. I tillegg har eleven gjennom leseøvelsene deltatt i stimule-

rende situasjoner, noe som er av spesiell viktighet for denne målgruppen.