Background Image
Previous Page  106 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 106 / 180 Next Page
Page Background

102

Lære for livet

Man har sett at det kan være fordelaktig å starte leseopplæringen visuelt mens

barna ser. Man utnytter det visuelle tidsvinduet, og det anbefales at man forserer

leseinnlæringen. I praksis betyr dette at man i noen måneder gir ekstra leseinn-

læring visuelt, for deretter gradvis å nærme seg punktskriften som lesemedium.

Det man skal være oppmerksom på, er at visuell, taktil og auditiv lesing krever

tilrettelegging og bruk av særskilte hjelpemidler. For visuell lesing er det van-

ligvis nødvendig med forstørrende systemer, gjerne i kombinasjon med data-

tekniske løsninger. For punktskrift kan leselist i tilknytning til data og bruk av

egne punktskrivere være aktuelle. For lydbokinnlæring bør gjerne egne avspil-

lere benyttes, enten som programvare i datamaskinen eller som rene avspillere.

Lese- og skriveferdighetene kommer igjen i alle fagene. Derfor er det nød-

vendig å kjenne nivået på lese- og skriveferdighetene til eleven når læreren

lager opplegg. For noen elever med JNCL er det for eksempel hensiktsmessig å

bare skrive med små bokstaver, mens andre trenger mellomrom mellom bok-

stavene for å kunne lese dem taktilt. Hvis skrivenivået er enkeltord uten full

setningsoppbygging, må dette følges opp i andre fag.

Gunilla lærte først visuell

lesing, og ble etter hvert en

dyktig punktskriftsleser.