Background Image
Previous Page  104 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 104 / 180 Next Page
Page Background

100

Lære for livet

Å lære seg å spille kort med punktskrift kan være motiverende og er en mulighet for å

kombinere opplæringsmål innenfor sosialt samspill, norsk og matematikk.

Innenfor språk og kultur er det mange kompetansemål som kan være aktuelle

for denne elevgruppen. For eksempel kan man arbeide med kjent stoff fra tid-

lig barndom, som eventyr og barnelitteratur. Dette kjenner barna godt, og man

kan benytte seg av denne kjennskapen til å utvikle elevens begreper, skrive- og

leseferdigheter m.m.

Et eksempel på hvordan en lærer lyktes med å fange en elevs interesse for norsk-

faget: Bjørn var svært opptatt av stygge bannord. Dette var et sosialt problem.

Læreren tok initiativet til at man laget en norsk ordbok om bannord. Bjørn lærte

norsk, og ble mindre opptatt av å bruke bannord i hverdagen.

Vanligvis knyttes lesing til bruk av synssansen, for eksempel visuell lesing av

avistekster, reklame og skilt. For JNCL-elever kan taktil lesing gjennom bruk av

punktskriften være et alternativ. Noen elever med svært nedsatt synsfunksjon leser

både vanlig skrift og punktskrift, avhengig av situasjonen. De multimodale leserne