Background Image
Previous Page  102 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 102 / 180 Next Page
Page Background

98

Lære for livet

Læreplanens generelle del utdyper formålsparagrafen i opplæringsloven,

angir overordnede mål for opplæringen og inneholder det verdimessige, kul-

turelle og kunnskapsmessige grunnlaget for grunnskolen og den videregående

skolen. Den omhandler de syv mennesketypene skolen skal fremelske hos elev-

ene; det meningssøkende, skapende, arbeidende, allmenndannende, samarbei-

dende, miljøbevisste og integrerte menneske (Utdanningsdirektoratet, 2012).

Når det gjelder fagplanen, er grunntanken at alle elevene i skolen skal un-

dervises i de ti fagene norsk, matematikk, engelsk, samfunnsfag, religion, livs-

syn og etikk (RLE), naturfag, mat og helse, kunst og håndverk, kroppsøving og

musikk. Denne læreplanen (LK06) er grunnlaget for gjennomgangen av fagene

og forslagene til planer for elever med JNCL.

Noen mener at man bare bør undervise i de områdene som interesserer

eleven. Det kan være en diskriminerende tanke, og det er et uverdig valg å ta.

Har eleven manglende evner til å lære? Hvordan blir den sosiale kontakten

med jevnaldrende hvis eleven bare skal få drive med «sine saker»?

En historie fra virkeligheten som il-

lustrerer at man ikke må begrense

elevens muligheter på grunn av di-

agnosen: I nært samarbeid mellom

hjem og skole ble det bestemt at man

skulle satse hardt på Johans punkt-

skriftlæring. Satsingen ble fulgt opp

hjemme med 20–30 minutters dag-

lige lese- og skriveøkter gjennom

flere år. I dag, 8 år senere, er Johan

en meget god punktskriftleser og

punktskriftskriver. Skriving og le-

sing er hans store interesse, og han

blir oppfattet av andre som forfatter.

Johan har i årenes løp skrevet roma-

ner og noveller som har blitt distri-

buert til kjente og ukjente. Bildet til

høyre viser Johan fullt opptatt med

sitt forfatterskap.

En av lærerens mest interessante oppgaver er å skape motivasjon hos elevene til

å lære noe nytt. Derfor må fokuset bli flyttet fra elevens tilsynelatende mangel

på interesse til lærerens undervisning, arbeidsmåter og bruk av metodikk.