Background Image
Previous Page  101 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 101 / 180 Next Page
Page Background

97

Kapittel 7 Sentrale pedagogiske områder

De grunnleggende ICF-tankene er presentert tidligere i denne boken. I tråd

med disse tankene skal skolen arbeide for at JNCL-elever lærer og er aktive

og engasjerte, slik at de får et innholdsrikt og stimulerende liv. Hvordan skal

ICF-tankegangen gjennomsyre skoledagen? På hvilken måte kan man inspi-

rere, tilrettelegge og organisere skolehverdagen slik at eleven føler seg involvert

og engasjert i det som skjer?

Å være engasjert er et sterkere uttrykk enn det å være inkludert. Engasjement

betyr blant annet at eleven er delaktig og har medansvar for det som skjer.

JNCL-diagnosen betyr ikke at eleven mister evnen til å være engasjert eller

lysten til å være aktiv. Men omgivelsesfaktorene kan resultere i at eleven mister

engasjement og aktivitet. For eksempel kan omgivelsenes sorgreaksjoner, el-

ler manglende kunnskap om mulighetene, bidra til at eleven hindres i å bli et

aktivt medlem på skolen og i samfunnet. I dette kapittelet presenteres en del

sentrale faglige problemstillinger knyttet til skolen for elever med JNCL.

Læreren har et spesielt ansvar for å opptre profesjonelt, dvs. å se forbi eller fjerne

hindringene, løfte fremmulighetene, og ha realistiske forventninger til eleven. At elev-

en viser glede, iver og noen ganger også sinne, er tegn på at eleven er engasjert og aktiv.

7.1 Teori og praksis i fagene

Læreplanen for grunnskolen og videregående opplæring, grunnopplærin-

gen, danner fundamentet og rammen for opplæringen i skole og bedrift. Den

består av en generell del, læringsplakaten, fag- og timefordeling og lærepla-

ner for fag i grunnskole og videregående opplæring. Læreplanen er en for-

skrift med hjemmel i opplæringsloven og forpliktende for grunnopplæringen

(Utdanningsdirektoratet, 2012, s. 1).