Kommunikasjon med barn via tolk
99
Til slutt
Et av hovedmålene med prosjektet var å øke bevissthet
og kompetanse blant tolker og andre fagpersoner
om kommunikasjon med barn via tolk. Det andre
hovedmålet var å vise hvordan en kan oppfylle barns
rettigheter ( Jf. Menneskerettsloven 1999) gjennom
bruk av tolk. Vi har vist at barn kan tilbys likeverdige
kommunikasjonsprosesser i en kontaktetableringsfase
når man ikke deler språk. Til en viss grad har bruken
av tolk økt i barnehager, men vi håper dette skal øke
mye mer i fremtiden. Vi har erfart at tilpasning og
sekundærtilknytning for barn som er nye i Norge og
ikke deler språk med andre, kan lettes ved bruk av
tolking i tilvenningsperioden. Kommunikasjon via tolk
kan forebygge misforståelser, konflikter og utvikling av
utenforskap. Tolker har fått systematisk erfaring med å
tolke for barn og barnehager har etablert gode rutiner i
systematisk bruk av tolk for barn.
Vi har sett at barn kan knytte seg til tolken, det kan
voksne også. Barn kan henvende seg til tolken, det kan
voksne også gjøre. Det kan være utfordrende å tolke
for barn, det kan det være for voksne også. Tolken må
ha kunnskap om barnets situasjon, om pedagogenes
mål og metoder og om barnehagen som kontekst.
Fagpersonen (barnehagelærer) må ta formelt og faglig
ansvar ved tolking for barn, for å beholde sin profesjonelle
integritet.
Prinsipielt
er det da ingen forskjeller mellom
det å tolke for barn og det å tolke for voksne, men barn
trenger ekstra beskyttelse, er mer sårbare, har begrenset
livserfaring osv. enn voksne. Derfor må voksne ta
større
ansvar
i tolkesituasjoner der barn deltar. Dette
blant annet på grunn av begrensede muligheter til å
sjekke ut om riktighet, benytte kontrollspørsmål osv.
Introduksjonen av tolken og samspillet mellom tolk og
samtalepartene må dessuten tilpasses barnet, derfor blir
det relasjonelle forholdet, altså tilliten mellom tolk og
barn spesielt viktig.
I studien har vi undersøkt hva som kan være spesielt ved
tolking for små barn, samt utfordringer og muligheter
ved bruk av tolk for barn i barnehage. Vi var opptatte av
hva slags særskilt kompetanse som kreves i tolkemedierte
samtaler med barn (i barnehager). Prosjektet har vist at
både barn og voksne i barnehager kan ha stort utbytte
av at det brukes tolk. Prosjektet har vist at barn har
forskjellige behov for tolk og at tolkingen må tilpasse
barnet og barnets situasjon og forutsetninger.
Vi mener at det kreves særskilt kompetanse for å kunne
kommunisere med barn via tolk i barnehagen. Det at vi
åpnet for tolking i alle situasjoner i løpet av tre timer pr
dag skapte noen utfordringer, men åpnet også for å se
muligheter ved å bruke tolk til små barn. Vi har funnet at
det er det enklere å bruke tolk i strukturerte situasjoner
enn i mer ustrukturerte sammenhenger. Dette kan
innebære at for barnehager som har lite erfaring med
bruk av tolk bør starte med godt strukturerte situasjoner,
men at de etter hvert som de ansatte, og barna, får
erfaring med bruk av tolk, kan utvide kommunikasjonen
med barn via tolk til også mer og mer ustrukturerte
situasjoner.