Kommunikasjon med barn via tolk
104
NOU (2010:7). Mangfold og mestring.
Flerspråklige barn,
unge og voksne i opplæringssystemet
. Norges offentlige
utredninger. Oslo.
NOU (2010:5). Aktiv deltakelse, likeverd og
inkludering. Et helhetlig hjelpemiddeltilbud.
Arbeidsdepartementet.
https://www.regjeringen.no/contentassets/30d5513459a347718706b98b9f028bf4/
no/pdfs/nou201020100005000dddpdfs.pdf Lastet ned
04.10.2011
NOU (2014: 8).
Tolking i offentlig sektor – et spørsmål om
rettssikkerhet og likeverd.
Norges offentlige utredninger.
Oslo.
https://www.regjeringen.no/contentassets/a47e34bc4d7344a18192e28ce8b95b7b/no/pdfs/
nou201420140008000dddpdfs.pdf Lastet ned 14.03.16
Perry, B. D. (1994). Neurobiological sequelae of childhood
trauma: Post-traumatic stress disorders in chidren. I M.
Murberg (red.),
Catecholamine Function in Post Traumatic
Stress Disorder: Emerging Concepts
(s. 253–276).
Washington DC: American Psychiatric Press.
Rambøll (2014):
Evaluering av tilskuddsordningen
‘Tilskudd til tiltak for å bedre språkforståelsen blant
minoritetsspråklige barn i førskolealder’.
Sluttrapport
januar 2014 til Utdanningsdirektoratet.
Postholm, M.B. & T. Moen. (2009).
Forsknings og
utviklingsarbeid i skolen. En metodebok for lærere,
studenter og forskere.
Oslo: Universitetsforlaget.
Postholm, M.B. (2010).
Kvalitativ metode. En innføring med
fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier.
Oslo:
Universitetsforlaget.
Rundskriv F-01-11: Tilskuddsordningen for tiltak for å
bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn
i førskolealder. Statstilskudd på barnehageområdet.
http://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk-barnehage/ovrige-tema/rundskriv-f-01-11-statstilskudd-pa-
barnehageomradet/ Lastet ned 05.10.16
Skaaden, H. (2013).
Den topartiske tolken. Lærebok i tolking
.
Oslo: Universitetsforlaget.
Statistisk sentralbyrå. (2015). Barnehager, 2014, endelige tall.
http://www.ssb.no/barnehager/Lastet ned 18.12.15
Tolkeportalen.no.(2016).
Felles overordnede retningslinjer
for bruk av tolk i offentlig sektor.
https://www.
tolkeportalen.no/no/For-tolkebrukere/Retningslinjer/lastet
ned 30.05. 2016
Trondheim Kommune. (2012).
SE MEG! Veileder ved
oppstart i barnehage for sped- og småbarn (7 måneder – 3
år).
https://trondheim.kommune.no/attachment/.../SE-MEG-en-veileder.pdf Lastet ned 17.12.15
Trondheim Kommune. (2013).
Kommunikasjonsperm til
barnehager. Flerkultur.
https://www.trondheim.kommune.
no/flerkultur/ Lastet ned 18.12.15
Skaaden, H. (2013).
Den topartiske tolken. Lærebok i tolking
.
Oslo: Universitetsforlaget
UDI. Utlendingsdirektoratet. (2003). Kommunikasjon via
tolk temahefte 11.
https://www.tolkeportalen.no/Global/tolking/kommunikasjon_via_tolk.pdf Lastet ned 30.09.15
Udir.(Utdanningsdirektoratet). (2013a). Språk i barnehagen.
Mye mer enn bare prat. En veileder om Språkstimulering.
Dokumentasjon og vurdering av språk. Språktilegnelse.
http://www.udir.no/Barnehage/Stotteressurser/Sprak/sprakveileder/. Lastet ned 10.03.16.
Udir. Utdanningsdirektoratet. ( 2013b). Tilskudd til tiltak for
å bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn i
førskolealder. Artikkel. Publisert: 02.01.2013. http://www.
udir.no/Barnehage/Stotteressurser/Sprak/Retningslinjer---Tilskudd-til-tiltak-for-a-bedre-sprakforstaelsen-blant-
minoritetsspraklige-barn-i-forskolealder/ Sist endret:
08.07.2013, Lastet ned 10.02.16
Udir. Utdanningsdirektoratet (2012). Statstilskudd på
barnehageområdet. Rundskriv F-01-11. Ugyldig,
men Tilskudd for å bedre språkforståelsen blant
minoritetsspråklige barn i førskolealder, gjelder fram
til 2017.
http://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk-barnehage/ovrige-tema/rundskriv-f-01-11-
statstilskudd-pa-barnehageomradet/. Lastet ned 04.10.16