Kommunikasjon med barn via tolk
103
Kibsgaard, S. (1995). Barnehagen som læringsarena for
språklige minoriteter. I Brox, O. (red.)
Integrasjon av
minoriteter
. Oslo: Tano.
Kibsgaard, S. (1996)
. Småskolepedagogikk for flerkulturelle
klasser.
Prosjektrapport. DMMH. Trondheim.
Kibsgaard, S. (1997).
Minoritetsbarn i småskolen
. Oslo:
Cappelen Akademisk Forlag.
Kibsgaard, S. og O. Husby. (2014).
Norsk som
andrespråk. Barnehage og barnetrinn
. 3. utgave. Oslo:
Universitetsforlaget.
Konvensjonen om barns rettigheter. Generell kommentar. Nr.
12. (2009). Barnets rett til å bli hørt. Komiteens femtiførste
sesjon. Genève, 25.mai – 12.juni 2009. https://www.
regjeringen.no/globalassets/upload/bld/barnets-rettigheter/generell-kommentar-12.pdf
Kulset, N. 2015. Sang som sosial handlingsberedskap for
andrespråkslærlinger i barnehagen. «Det doble dilemma»
i lys av Bourdieu. I Kibsgaard, S. og M. Kanstad 2015.
Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv.
Bergen.
Fagbokforlaget.
Kunnskapsdepartementet (KD). (2011).
Rammeplan for
barnehagens innhold og oppgaver.
Første utgave 2006.
Revidert utgave 2011. Publikasjonskode F-4205 B.
Kunnskapsdepartementet. Oslo.
Kunnskapsdepartementet. (2016). Endringslov til
barnehageloven og opplæringslova. Lov om endringer i
barnehageloven og opplæringslova (spesialpedagogisk
hjelp, kortere ventetid for barnehageplass m.m.) LOV-
1998-07-1 7-61, LOV-2005-06-17-64. Kunngjort 17.06.16.
https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2016-06-17-65.Lastet ned 04.10.16.
Langballe, Å., Gamst, K. T., & Jacobsen, M. (2010). Den
vanskelige samtalen. Barneperspektiv på barnevernarbeid.
Kunnskapsbasert praksis og handlingskompetanse
(Rapport
2/2010). Oslo: NKVTS.
Lerdal, A. (2015). Forskningsartikkel. Sykepleien.
Forskjellen på fag- og forskningsartikler. http://
hist.no/multimedia/17000/Forskjellen-pa-fag--og-forskningsartikler.pdf
Lind, L. (1990).
Forstå mig dog
. Oslo: Pedagogisk Forum.
Lindahl, M.(1999).
Lærende Småbarn.
Oslo: Pedagogisk
Forum
Meld. St. 41. (2008 – 2009). Melding til Stortinget. Kvalitet i
barnehagen. Det kongelige kunnskapsdepartement.
Meld St. 19. (2015 – 2016). Melding til Stortinget. Tid for
lek og læring. Bedre innhold i barnehagen. Det kongelige
kunnskapsdepartement.
Menneskerettsloven. Lov om styrking av
menneskerettighetenes stilling i norsk rett. (1999
).
LOV-1999-05-21-30.
Departement Justis- og
beredskapsdepartementet. Sist endret LOV-2014-05-09-14.
Ikrafttredelse 21.05.1999.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-05-21-30/*#* Lastet ned 11.03.16.
Moen, T. (2011). Narrativ forskning – fundament, premisser
og prosess. I T. Moen og R. Karlsdottir (red.).
Sentrale
aspekter ved kvalitativ forskning.
Trondheim: Tapir
akademisk forlag.
Mørland, B. (red). 2008. Temahefte om barn med nedsatt
funksjonsevne i barnehagen. Kunnskapsdepartementet.
Oslo.
NAFO, Nasjonalt senter for Flerkulturell Opplæring.
(2015). Nyankomne 0-6.
http://nafo.hioa.no/nyankomne/nyankomne-0-6/ Lastet ned 18.12.15
Nilsen, A.B. (2015). Interpreted communication with children
in Public-Sector Services. The International Journal for
Translation & Interpreting Research
trans-int.orghttp://.
utdanningsforskning.no/artikler/situasjonsmestemt-sprak/Lastet ned 04.04.16
Nilsen, V. (2012).
Analyse i kvalitative studier
. Den skrivende
forskeren. Oslo: Universitetsforlaget.