Kommunikasjon med barn via tolk
102
Forskningsetiske retningslinjer. (2015).
Kvalitative og
kvantitative forskningsmetoder. Likheter og forskjeller.
https://www.etikkom.no/forskningsetiske-retningslinjer/medisin-og-else/kvalitativ-forskning/1-kvalitative-og-
kvantitative-forskningsmetoder--likheter-og-forskjeller/
Frich, J.C. (2007). Kvalitative studier.
Tidsskrift for den
norske legeforening.
Nr. 20, 2007.
http://tidsskriftet.no/article/1598872
Frønes, I. (1995).
De likeverdige. Om sosialisering og de
jevnaldrendes betydning.
Universitetsforlaget Glaser, V.
2013.
Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig
samfunn
. Oslo: Universitetsforlaget.
Gjervan, M. red. (2006).
Temahefte om språklig og kulturelt
mangfold.
Kunnskapsdepartementet 2006.
Glaser, V. (2013). Foreldresamarbeid. Barnehagen i et
mangfoldig samfunn. Universitetsforlaget: Oslo.
Gudmundsdottir, S. (2011). Den kvalitative
forskningsprosessen. Først publisert i Norsk Pedagogisk
Tidsskrift 5/ 1992, s. 266-279. her i T. Moen og R.
Karlsdottir (red.).
Sentrale aspekter ved kvalitativ
forskning
. 2011. Trondheim: Tapir akademisk forlag.
Hart, S. (2009).
Hjerne, samhørighet, personlighet:
Introduksjon til nevroaffektiv udvikling.
København: Hans
Reitzel.
Hendry, L. og Kloep, M. (2003).
Utviklingspsykologi i
praksis
. Oslo: Abstrakt Forlag.
Hitching, T. R. og A. B. Nilsen (red.) (2010).
Tolking for barn
– en statusrapport
. HiO-rapport 2010 nr. 20. Høgskolen
i Oslo. Avdeling for Lærerutdanning og internasjonale
studier.
Hjelmervik, E. 2004. Funksjonell tospråklighet hos døve
barn. I S. Matre og E. Maagerø (red.)
Når barn erobrar
språket. Ulike perspektiv på barns språkutvikling.
Forskningsserien nr.41. Høgskoleforlaget. Høgskolen i
Agder, Kristiansand.
Hjelmervik, E. 2009. Tolking for barn i skolen. I A.L.
Hansen, N. Garm og E. Hjelmervik (red).
Hørsel, språk og
kommunikasjon.
En artikkelsamling Statped Skriftserie nr
70. Trondheim.
Hjelmervik. E. 2010. Tolk, assistent eller lærer? I E.
Hjelmervik, G. Hartveit, W. Olsen (red.).
Utfordringer
og undringer.
En samling spesialpedagogiske artikler fra
Statped Vest. Statped skriftserie nr.98. Trondheim.
Hjelmervik, E. 2014. det hørselshemmede barnet.
Kommunikasjon og språk – tilrettelegging i barnehagen.
I Bente I. Borthne Hvidsten (red.).
Spesialpedagogikk i
barnehagen
. fagbokforlaget: Bergen.
Høigård, A. (1999).
Barns språkutvikling. Muntlig og
skriftlig.
Oslo: Tano Aschehoug.
Høigård, A., I. Mjør og T. Hoel.( 2009).
Temahefte
om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen.
Kunnskapsdepartementet.
IMDI. Integrerings- og mangfoldsdirektoratet. (2008).
Bruk
av tolk i barnevernet.
IMDI-Rapport 5-2008. Integrerings-
og mangfoldsdirektoratet.
IMDI. Integrerings- og mangfoldsdirektoratet. (2011). Å
samtale via tolk. En kort veiledning.
http://www.imdi.no/Documents/BrosjyrerHefterHaandbok/norsk.pdf Lastet ned
30.09.2011.
Juuso, R. og I. M. E. Bjørn. 2006. Temahefte om samisk
kultur i barnehagen. Kunnskapsdepartementet.
Kanstad, M. (2015). Språk, mestring og identitet.
Kommunikasjon via tolk i tilvenningsfasen i barnehagen.
I Kibsgaard, S. & M. Kanstad (red.) 2015.
Lek og samspill
i et mangfoldsperspektiv.
Kap. 7., s. 117-130
.
Bergen:
Fagbokforlaget.
Karlsdottir, R., og T. Moen. red. (2011).
Sentrale aspekter ved
kvalitativ forskning
. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.