Previous Page  54 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 54 / 114 Next Page
Page Background

Kommunikasjon med barn via tolk

54

Her peker barnehagelæreren på et sentralt punkt, at

hun

ikke forstår hva tolken sier. Dette opplever flere av

barnehagelærerne som et dilemma. De blir usikre. Men

som flere av informantene peker på, de kan sjekke om

barnet har forstått det de har sagt gjennom å fortsette

samtalen med barnet (hvor tolken fortsatt tolker) og slik

dobbeltsjekke at hun og barnet snakker om det samme og

forstår hverandre. Slik tar barnehagelærer kontrollen over

samtalen, noe hun jo også som ansvarlig fagperson skal

gjøre.

Barnehagelærerne opplevde det nyttig

med bruk av tolk i samtalene

En barnehagelærer som hadde oppstartsamtalen tidlig i

perioden la opp til å gi barnet informasjon om hva som

fantes av leker og utstyr og hva som foregikk på de ulike

rommene i barnehagen, ved hjelp av bilder hun hadde

tatt:

Barnehagelærer: Ja, den første … uka så starta vi med

samtale på tirsdag, dvs. dag nr. 2 til tolken. Da hadde vi

i forhold til barnehagens rom - hvor jeg i forkant hadde

tatt bilder av rommene, av ulike leiker, som jeg la fram for

barnet som en guide, på en måte, på hva vi kunne gjøre på de

forskjellige rommene, hvilke leiker hørte hjemme der. Og åpne

opp mulighetene …

Dette førte til at barnet, som først ikke viste interesse for

samtalen, etter hvert ble mer og mer interessert i bildene.

Barnehagelæreren fortalte hva som var avbildet, og

tolken tolket hele tiden det som ble sagt. Mot slutten av

samtalen skjedde noe interessant, som vi ser i neste sitat:

Barnehagelærer: For her … var det bilde av bokkassa vår,

hvor … barnet da ser ei bok (…) og henger seg opp i den, og

ser på den - tar på bildet … og sier at DEN boka har jeg lyst

til å lese. Så sier jeg ja, men det kan vi gjøre…Har du sett

- hvor står den bokkassa? Så snur barnet seg og peker på den

(…) Ja, da må vi gå og se om vi finner den boka.

Barnet tødde opp underveis, svarte på barnehagelærerens

spørsmål og begynte å kommentere bildene. Samtalen

ble avsluttet med lesing av en bok som barnet hadde

sett på bildet av bokkassen som barnehagelæreren hadde

vist henne under samtalen. Slik oppstartsamtalen et

utgangspunkt for videre lek og samspill. I første omgang

var dette også et skritt videre i etableringen av forholdet

mellom barnehagelærer og barn.

Samlet sett fikk barnehagelærerne

forklart barna

regler og

rutiner, samt hva som foregår i barnehagen De opplevde

det som godt å få gitt informasjon til barna, og opplevde

det som positivt at de kunne

forsikre seg om at barna forsto

.

Barnehagelærerne opplevde at de fikk

god kontakt

med

barna i samtalene, de ble

kjent

og de opplevde trygghet

i forhold til at informasjonen de gav barnet kom fram.

Noen sier at de fikk

vite noe om barna

som de ikke visste

fra før. Barnehagelærerne fikk til en felles samtale og god

kontakt med barna, men det varierte noe. Men det var

ikke så lett å få barna til å bidra i samtalene, samtalene ble

litt enveis fra barnehagelærer til barn.

Barnehagelærerne om bruk av

tolk i samlingsstund

Hvis barnehagene hadde samlingsstund hver dag

i prosjektperioden dekker datagrunnlaget for

barnehagelærernes svar ca. 80 samlingsstunder. Vi har

filmopptak av 8 samlingsstunder. Samlingsstundene

ble organisert med ca. 3-8 barn til stede og var ledet

av barnehagelærerne. Noen hadde samlingsstunda i

garderoben, noen ganger på et eget rom, noen ganger satt

barna, tolken og de andre voksne på golvet, andre ganger

i sofa og på stoler. Tolken ble alltid plassert nært det

barnet det skulle tolkes for, som oftest bortenfor barnet,

slik at han ikke skulle stenge for, eller komme i veien for

barnet i forhold til de andre barna og barnehagelærer,

som ledet samlinga. Flere av barnehagelærerne pekte på

at samlingsstunda burde holdes for ganske få barn. Av

barnehagelærernes erfaringer med bruk av tolk til små

barn i samlingsstundene trekker vi ut følgende av de

utfordringer og muligheter som de pekte på:

Barnehagelærerne opplevde det som

nødvendig og nyttig å planlegge

De aller fleste barnehagelærerne laget en detaljert plan

for de samlingsstundene som skulle filmes. Barnehagenes

samlingsstunder følger ofte en ganske fast mal, som

handler om praktisk informasjon, sanger/ fortellinger,