Kommunikasjon med barn via tolk
22
Rammeplanen for barnehagen
Barns rett til medvirkning, og at det er viktig for dem å
bli forstått og til å uttrykke seg er meget sentrale krav
Rammeplan for barnehagen stiller til institusjonens
pedagogiske arbeid (KD 2011). Dette prosjektet tok
utgangspunkt i barns rettigheter. Det er et sentralt mål at
barn skal lære norsk i barnehagen (KD 2011, KD 2008
– 2009, NOU 2010:7, Meld. St. 41 2008-2009, Meld. St.
19 2015-2016), men norskopplæring tar tid. Barn har ut
fra sitatene over rett på å bli hørt, forstått, til å gi uttrykk
for sine synspunkter og rett til å bruke sitt eget språk.
Når barn er i en offentlig institusjon som barnehagen, i
et (verbal-) språkmiljø de ikke deler med andre, kan det
argumenteres for at disse rettighetene må gjelde. I alle
fall kan det argumenteres for at barn vil kunne ha behov
for ekstra språklig hjelp og støtte i en del situasjoner og
sammenhenger i barnehagen, mens de ennå ikke snakker
godt nok norsk.
Rammeplan for barnehagen (2011) er forpliktende for
barnehagene og det sies følgende; «FNs barnekonvensjon
vektlegger at barn har rett til å si sin mening i alt som
vedrører det, og barns meninger skal tillegges vekt»
(KD 2011, s.17). Barn har rett til å uttrykke seg og få
innflytelse på alle sider ved sitt liv i barnehagen. Hvor
omfattende medvirkningen vil være, og hvordan retten
til medvirkning praktiseres, vil være avhengig av barns
alder og funksjonsnivå. «Barn må både få oppleve
tilknytning og fellesskap og kjenne at de kan utøve
sin selvbestemmelse og uttrykke egne intensjoner»
(KD 2011, s.18). Disse sitatene fra Rammeplanen for
barnehagen kan brukes som argument for bruk av tolk.
For at barnet skal kunne si sin mening, og få innflytelse
på alle sider ved sitt liv i barnehagen, for at barnet skal
få oppleve tilknytning og fellesskap, trenger barnet å
dele språk med de andre menneskene i barnehagen, både
barn og voksne. Bruk av tolk vil kunne hjelpe barnet med
dette.
Et barns språkferdigheter på både morsmål/ førstespråk
og på andrespråk kan være på mange ulike nivå. Barn
forstår og kan gjøre seg forstått på ulike måter ut fra
både egne forutsetninger og ut fra sammenhengen de er
i. Forutsetninger henger ofte, men ikke alltid sammen
med alder. Kroppsspråk; nonverbalt språk og uttrykk med
lek, er sentralt for de yngste. Men kroppsspråket følges,
som også verbalspråk av kjente gester og rutiner knyttet
til både en større kulturell sammenheng og den enkelte
familiekultur. Slik sett er det ikke nødvendigvis lettere for
et lite barn/ spedbarn å forstå ukjente omgivelser, enn det
vil kunne være for et eldre barn på 3-5-år.
Barnet lærer norsk i barnehagen, men norskopplæring
tar tid, og i denne tiden gjelder rettighetene, barnets rett
til ytringsfrihet gjelder
mens
det holder på å lære seg
norsk. Tolking vil derfor være nødvendig mens barnet er
i denne fasen; altså i oppstartsfasen og i noen situasjoner
hvor barnet trenger å bli forklart sammenhenger, regler
og rutiner. Ikke minst vil dette kunne virke forebyggende
med tanke på å hindre unødvendige konflikter, men også
med tanke på å gjøre noen barn mer synlige i barnehagen
jf. innledningen. Det kan også være behov for tolk ved
senere anledninger når barnets norskspråk er ganske
utviklet, for å kunne gi forklaringer på abstrakte begreper
på morsmålet. Jf. teori om base og utbygging (Viberg
1993, Egeberg 2007).
Hørselshemmede og samiske
barns rettigheter
Det kan i denne sammenhengen være relevant å
se til rettigheter som foreligger for andre gruppe
barn som ofte ikke deler språk med sine omgivelser.
Hørselshemmede barn har en del rettigheter hjemlet
i barnehageloven, opplæringsloven, folketrygdloven,
kommunehelsetjenesteloven og diskriminerings- og
tilgjengelighetsloven (Hjelmervik 2014, s. 175).
Hørselshemmede barn har
rett
til å få sin opplæring
på tegnspråk (§ 2-6 i opplæringsloven). I skoler med
døve eller hørselshemmede barn som har tegnspråk
som sitt primærspråk er det som regel ansatt
tospråklige pedagoger (Hjelmervik 2010). De fleste
hørselshemmede barn går i dag i barnehager (Hjelmervik
2014). For disse barna gjelder opplæringsloven også
i barnehagen, fordi hørselshemmede barn skal være
like godt forberedt til å begynne på skolen som
andre barn, tilbudet om tegnspråkopplæring har
ingen nedre aldergrense (Mørland, red., 2006). Ifølge