Kommunikasjon med barn via tolk
19
Kapittel 2
Problemstillinger
Hovedmål med prosjektet er å øke bevissthet og
kompetanse blant tolker og andre fagpersoner om
kommunikasjon med barn via tolk og å vise hvordan en
kan oppfylle barns rettigheter, jf. Menneskerettsloven
(1999).
Delmål
• Tilby likeverdige kommunikasjonsprosesser i en
kontaktetableringsfase når man ikke deler språk
• Lette tilpasningen og sekundærtilknytningen for barn
som er nye i Norge
• Forebygge misforståelser og konflikter
• Økt bruk av tolk for barn
• Gi tolker systematisk erfaring med å tolke for barn
• Bidra til at barnehagen etablerer gode rutiner i
systematisk bruk av tolk for barn.
Følgende problemstillinger er undersøkt
og belyst i dette prosjektet:
• Hva er spesielt ved å kommunisere med barn via tolk?
• Kreves det særskilt kompetanse i tolkesituasjoner med
barn?
• Hva er utfordringene og mulighetene i tolkemedierte
samtaler mellom barn og voksne med utgangspunkt
i respektive barnets, barnehagelærerens og tolkens
opplevelser?