Background Image
Previous Page  32 / 58 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 32 / 58 Next Page
Page Background

30

del 3 | resultater

Diskusjon

I og med at barna gjennomsnittlig var over 12 år gamle

da de flyttet hjemmefra for første gang, er det ikke

uventet at vi finner at de fleste ved første flytting kom

til en barneverninstitusjon. Dette bildet hadde kanskje

sett annerledes ut hvis man hadde hatt en yngre

målgruppe, da det er enklere å finne fosterhjem og

beredskapshjem til yngre barn.

Når det gjelder antall bosteder utenfor hjemmet

fant vi at 2/3 av ungdommene maksimalt hadde

hatt tre bosteder etter at de flyttet hjemmefra etter

vedtak fra barnevernet. Dette er det samme som

Havik og Christiansen (2009) fant i sin studie, der

gjennomsnittsalderen til ungdommene også var 16

½ år. Når ca 35 % av ungdommene rapporterer at

de kun har bodd i 1 institusjon, tyder det på at dette

har vært planlagte flyttinger. Der flyttingene ikke er

planlagte har ungdommene som regel vært innom

en akuttinstitusjon før de blir plassert i institusjoner

med et mer langsiktig perspektiv. Det er likevel

urovekkende at ca 1/3 av ungdommene har hatt

mer enn 3 flyttinger. Stabilitet i institusjonsopphold

er en forutsetning for at ungdommene skal danne

gode relasjoner til voksne og andre ungdommer.

Tidligere undersøkelser har funnet at gutter har

større atferdsvansker enn jenter, og at atferdsvansker

utgjør en risiko for sammenbrudd av plasseringer

(Backe-Hansen, 2009). Man ville derfor tenke at gutter

har mer ustabile plasseringsforløp enn jenter. Våre

resultater viser derimot at jentene har et høyere

antall bosteder utenfor hjemmet (etter vedtak fra

barnevernet) enn det guttene har, og at dette var

uavhengig av alder. Som resultatene i tabell 9 i kapittel

3.2 «Prevalens av psykiatriske lidelser hos unge i

barneverninstitusjoner» viser, har jentene høyest

forekomst av internaliserte lidelser, mens guttene har

høyest forekomst av atferdsforstyrrelser. Man kunne

spekulere i om atferdsforstyrrelser er mer synlige

og derfor fører til tidligere tiltak, mens internaliserte

vansker oppdages senere og man kommer senere

inn med tiltak. Denne spekulasjonen blir svekket av

at vi ikke finner noen kjønnsforskjell i alder for første

flytting. Når man kun ser på gjennomsnittene, har

jentene faktisk lavere alder for første flytting enn

guttene. Resultatene kan reflektere at det har vært økt

fokus på atferdsvansker generelt etter at det i 1997

ble nedsatt en ekspertgruppe for å jobbe med hvilke

tilnærminger som skulle anbefales for å forebygge

og behandle atferdsvansker hos barn og unge. Det er

blitt tilgjengelig evidens- og hjemmebaserte metoder

som retter seg mot regulering av atferd (PMTO, MST

og De utrolige årene). Prinsippene fra disse metodene

kan også fosterforeldre/institusjonsansatte lene

seg på, noe som kan ha gjort disse vanskene lettere

å håndtere. Det har derimot vært mindre fokus på

internaliserte vansker i ungdomsårene, og kanskje

reflekterer jentenes mange flyttinger mellom bosteder

at fosterforeldre/institusjonsansatte opplever det som

ekstra utfordrende å håndtere jenter i ungdomsalderen

med internaliserte vansker.

Når barn og unge plasseres utenfor hjemme kan det

oppleves som en stor belastning, men samtidig kan

det oppleves som en lettelse at man har kommet

seg ut av en vanskelig livssituasjon. For nesten en

tredjedel av ungdommene har det å bli plassert på en

barneverninstitusjon vært en positiv opplevelse. Det er

også interessant å merke seg at 25 % av ungdommene

som blir plassert uten samtykke, rapporterer det å

bli plassert i barneverninstitusjon som svært eller

litt bra. Samtidig er det 55 % av de som plasseres

uten samtykke som opplever det som vanskelig.

Det er ikke overraskende at det er mer belastende

for ungdommene å bli plassert uten samtykke.

Resultatene våre viser at ungdommer som er plassert

i barneverninstitusjon uten samtykke er yngre ved

første plassering og har hatt flere flyttinger enn de

som er plassert med samtykke.

Fritidsaktiviteter og venner er viktig når man tilstreber

at ungdommene skal leve et så normalt liv som mulig

mens de er plassert i barneverninstitusjon. Våre

resultater viser at ungdommene som er plassert i

barneverninstitusjon er mer aktive i uorganiserte

enn organiserte fritidsaktiviteter. Når det gjelder å

få venner finner ungdommene dette først og fremst

blant de andre beboerne og ikke blant ungdommer

utenfor institusjonen. Dette kan ha sammenheng med

at institusjonsoppholdene ofte er av kort varighet og

preget av midlertidighet og nye flyttinger, noe som

vanskeliggjør å etablere gode og nære vennskap med

skolekamerater eller andre man treffer gjennom

fritidsinteresser. Vennskap er spesielt viktig for den

psykologiske utviklingen i ungdomstiden, da intimitet,

fellesskap og fortrolighet med venner er sentralt (del

Valle, Bravo, & López, 2010). Det kan også reflektere at

ungdommer i barneverninstitusjoner opplever at de er

en stigmatisert gruppe, og derfor heller søker seg til

ungdommer med samme livserfaringer som dem selv.

Kanskje er det også dette som gjør at ungdommene

heller velger uorganiserte fritidsaktiviteter, som gjerne

er individuelle, enn organiserte fritidsaktiviteter, som

gjerne er kollektive.

Barneverninstitusjonene som deltok i studien var jevnt

fordelt over hele landet, selv om det var flest fra region

Øst som deltok. Det var en liten overvekt av privat eide

institusjoner, men vi fant få forskjeller på bakgrunn av

eierform i forhold til psykisk helse, fritid, venner eller

rutiner. Institusjonene har gode rutiner for opplæring

av de ansatte og i forhold til å avdekke og håndtere

rus, men har dårligere rutiner i forhold til å skaffe

helsehjelp. Dette er bekymringsfullt tatt i betraktning

den høye forekomsten av psykiatriske lidelser våre

resultater viser.