Video for kvalitet - vitenskapelig grunnlag
Vitenskapelig grunnlag for videoproduksjon
Vitenskapelig grunnlag for videoproduksjon
Når det gjelder bruk av video som læringsobjekt er det mange ulike aspekter, utenom det rent faglige, som vi må ta hensyn til. Pedagogiske og didaktiske momenter er viktige når det gjelder stoffet som skal presenteres. Videre må filmatiske hensyn tas i selve presentasjonen, men vi må også ivareta ulike psykologiske, nevrologiske og kognisjonsvitenskapelige aspekter.
I denne sammenhengen må vi altså fokusere på det som er viktig faglig (fag, pedagogikk og didaktikk), samtidig som vi sørger for at studentene kan ta dette til seg på best mulig måte (psykologi og kognisjonsvitenskap). Med dette formålet i siktet har vi valgt å konsentrere oss om funn innenfor kognisjonsvitenskap, på området multimedial læring. Her har vi først og fremst brukt Richard Mayers Multimedia Learning Principles * som grunnlag (*Multimedia Learning, Richard E. Mayer, Cambridge University Press ISBN 978-0-521-73535-3).
Han tar utgangspunktet i tre grunnprinsipper: 1) Man kan kun ta inn en begrenset mengde informasjon om gangen, 2) kapasiteten for prosessering i arbeidsminnet er begrenset, og 3) man lærer bedre om man bearbeider materialet aktivt underveis.
Ut fra disse punktene og eksperimentelle studier har Mayer formulert en rekke prinsipper for multimedial læring:
Coherence principle: |
People learn better when extraneous words, pictures, and sounds are excluded rather than included. |
Signaling principle: |
People learn better when the words include cues about the organization of the presentation. |
Redundancy principle: |
People learn better from animation and narration, than from animation, narration, and on on-screen text. |
Spatial contiguity principle: |
People learn better when corresponding words and pictures are presented near rather than far from each other on the page or screen. |
Temporal contiguity principle: |
People learn better when corresponding words and pictures are presented simultaneously rather than successively. |
Segmenting principle: |
People learn better when a multimedia lesson is presented in learner-paced segments rather than as a continuous unit. |
Pre-training principle: |
People learn better from a multimedia lesson when they know the names and characteristics of the main concepts. |
Modality principle: |
People learn better from animation and narration than from animation and on-screen text. |
Multimedia principle: |
People learn better from words and pictures than from words alone. |
Personalization principle: |
People learn better when the words are in conversational style rather than formal style. |
Voice principle: |
People learn better when words are spoken in a standard-accented human voice than in a machine voice or foreign-accented human voice. |
Image principle: |
People do not necessarily learn better from a multimedia lesson when the speaker’s image is added to the screen. |
Individual differences principle: |
Design effects are stronger for low-knowledge learners than for high-knowledge learners. Design effects are stronger for high-spatial learners than for low-spatial learners. |
Vi har brukt disse prinsippene som utgangspunkt for vår produksjon, men også testet dem ut selv, for å avgjøre i hvilken grad de er anvendbare i vår kontekst.
Grunnlaget for presentasjonene
Vi benytter altså Mayers prinsipper, men legger samtidig stor vekt på framføringen og ferdigstillingen. Her tar vi i bruk både klassisk retorikk og filmatiske teknikker.
Presentasjonen som sådan bør følge klassisk retorikk i de ulike delene:
Exordium |
Innledning. En introduksjon, hvor målet er å gjøre publikum oppmerksomt, velvillig innstilt og lærevillig. |
Narratio |
Bakgrunn. En kortfattet beskrivelse av utgangspunktet og forutsetningene for den påfølgende argumentasjonen. |
Propositio |
Tese. Retorikeren redegjør for framstillingens budskap. Han gir en kort sammenfatning av det som kommer, og hva målet er. |
Partitio |
Oppdeling. Partitio skal gjøre det enklere for tilhørerne å følge resten av talen, ved at man forklarer hvordan den er lagt opp (man presenterer hvordan man skal presentere). |
Argumentatio |
Argumentasjon. Argumentasjonen for tesen. Selve presentasjonen. |
Conclusio/Peroratio |
Avslutning/sammenfatning. Her er målet å sammenfatte budskapet, mane sitt publikum til handling og avrunde talen. |
Dette gir en grunnstruktur som delvis minner om Mayers prinsipper.
Vi legger videre stor vekt på å oppnå følelsen av personlig kontakt med foreleser/taler gjennom Exordiom, Personalization principle og Voice principle. Og både filmatisk og biologisk er ansiktet en viktig kommunikasjonskanal, derfor mener vi at foreleserens ansikt bør være i bildet i alle fall i deler av videoene. Undersøkelser med eye tracking-teknikker bekrefter viktigheten av å ha med ansikt i bilder.
Presentasjonen er med andre ord tredelt, og basert på:
- Høyt faglig nivå. Presentasjonen må være helt korrekt faglig sett, didaktisk gjennomtenkt og retorisk.
- Tilpassing til brukeren. Budskapet skal framføres på en god måte.
- Høy kvalitet.
Oppgaveløsing
Når det gjelder problemløsning, kommer ytterligere ett aspekt inn. Her handler det ikke bare om å vise en løsning, men også å lære bort måten man gjør det på – med andre ord problemløsningsmetodikk.
Alle videoer med oppgaveløsning fra VfK følger grunnleggende prinsipper for problemløsning i henhold til Polva (How to solve it). For å gjøre det enklere for studenter, matteøvingsledere og forelesere tilbyr VfK et kompendium om problemløsning, som er tilgjengelig for alle NTNU-studenter.
Publikasjoner
Publikasjoner
Liste over publikasjoner (pdf)
Artikler (peer-reviewed)
Ändringar i attityder och föreställningar hos första års-studenter i civilingenjörsutbildningen i fysik och matematik vid NTNU (in Swedish) (J R Persson), Uniped, 39, nr.1-2016, p.37-46 (2016)
Development of an inventory for Alternate Conceptions among students in Chemistry (P.O. Eggen, J R Persson, E. Egholm Jacobsen & B. Hafskjold), Insänd till Högre Utbildning
Analys av flervalsuppgifter som examinationsform (J R Persson). (Accept UNIPED 2016)
Kvalitet i Undervisningsvideoer (Jonas Persson & Per-Odd Eggen) Kapitel i MOOC i høyere utdanning – historier om pedagogisk utviklingsarbeid Norgesuniversitets skriftserie 1-2017 (2017) p51-58 ISBN nr. 978-82-91308-59-3
Manuskript
Effect on Learners viewing behaviour in watching instructional video due to use of Captions and Text (J R Persson, E. Wattengård & E.B. Lilledahl)
Learners viewing behaviour in watching instructional video while taking notes (J R Persson, E. Wattengård & M. Langaas)
Vitenskapelige rapporter
Evaluating the Force Concept Inventory for different student groups at NTNU (J R Persson), http://arxiv.org/abs/1504.06099 (2015)
Brukarstatistik för matematik- och fysikvideor vid NTNU (J R Persson)
Lærebøker, bøker og kompendier
Konferansebidrag
Projektbaserad labundervisning inom grundläggande fysik för civilingenjörsstudenter. (in Swedish) (E. Wahlström & J. Persson), MNT-konferansen, Bergen, Norway, 18.-19. March 2015
Projektbaserad labundervisning inom grundläggande fysik för civilingenjörsstudenter. (in Swedish) (E. Wahlström & J. Persson), Nordic Physics Days, Trondheim, Norway, 6.-9. June 2015
Changes in Attitudes and beliefs of first year physics students at NTNU (J. Persson), Nordic Physics Days, Trondheim, Norway, 6.-9. June 2015
Analys av rättningsalgoritmer för flervalsuppgifter som examinationsform (J. Persson), Læringsfestivalen 2017; 2017-05-08 - 2017-05-09, NTNU
Förändringar i attityder gentemot lärande och ämne under första studieåret vid en civilingenjörsutbildning (J. Persson), MNT-Konferansen; 2017-03-30 - 2017-03-31, NTNU
Undersökning av studenters uppmärksamhet under föreläsningar (J. Persson), Læringsfestivalen 2017; 2017-05-08 - 2017-05-09, NTNU
Ändringer i attityder hos civilingenjörsstudenter i utbildningen i fysik och matematik vid NTNU och CTH (J. Persson), Læringsfestivalen 2017; 2017-05-08 - 2017-05-09, NTNU