Lofoten Fastlandsforbindelse (LOFAST)
- Etterevaluering
- Retningslinjer for evaluering
- Evalueringskriterier
- Evalueringsrapporter
-
Evalueringsresultater
- 1 Dobbeltspor Sandvika-Asker
- 5 Eiksundsambandet
- 7 Lofoten Fastlandsforbindelse
- 8 E6 Riksgrensen - Svingenskogen
- 16 Halden Fengsel
- 17 E6 Åsgård - Halmstad
- 18 E6 Svingenskogen - Åsgård
- 19 Nytt Operahus
- 20 Gevingåsen Jernbanetunnel
- 21 Dobbeltspor Barkåker - Tønsberg
- 22 Rv 7 Hardangerbrua
- 23 Informatikkbygget ved UiO
- 24 Atlanterhavstunnelen
- 25 EFFEKT-programmet
- 26 GSM-R
- 27 LOS-Logistikkprosjektet
- 28 Høgskolen i Bergen
- 30 Lysaker stasjon
- 34 Rehabilitering av Norges idrettshøgskole
- 39 Fengselskapasitet i Buskerud, Vestfold, Telemark og Agder-fylkene (Agder fengsel)
Lofoten Fastlandsforbindelse (LOFAST)
Lofoten Fastlandsforbindelse (LOFAST)
LOFAST gir Lofoten fergefri direkteforbindelse til fastlandsregionen Ofoten og E6. Prosjektet omfatter bygging av tre mil veg mellom Raftsundet og Gullesfjordbotn, hvorav fire tunneler og tolv bruer. Prosjektet hadde en lang tidligfase med lokal uenighet om trasévalget, der det andre alternativet var en tunnel under Hadselfjorden og videre langs den eksisterende traseen gjennom den mer folkerike delen av Vesterålen.
LOFAST gir Lofoten fergefri direkteforbindelse til fastlandet og fastlandsregionen Ofoten med Narvik som viktig regionssenter. Lofoten hadde tidligere forbindelse til det øvrige vegnettet i fylket og fastlandet via fergesambandene Melbu-Fiskebøl (E10), Svolvær-Skutvik (Rv81; E6) og Moskenes-Bodø (Rv80) der overfartstiden var på henholdsvis 0,5 timer, 2 timer og 4 timer. Hovedhensikten med prosjektet, ut over fastlandsforbindelse, var derfor å bedre forutsigbarheten for næringslivet og å redusere transportkostnader og uproduktiv tidsbruk. En skulle kunne kjøre til/fra Lofoten til alle døgnets tider, uavhengig av værforhold. Samtidig var det også et ønske å benytte prosjektet som et steg mot å videreutvikle Lofoten og Vesterålen til én sammenhengende region.
Byggingen av LOFAST foregikk i to etapper, den første («LOFAST 1») påbegynt i 1993 og fullført i 1997 (Fiskebøl-Raftsundet) og den andre («LOFAST 2») fra Raftsundet til E10 (Gullesfjordbotn) som ble påbegynt i 2003 og ferdigstilt i 2007. Det er LOFAST 2 som behandles i evalueringen. Denne hadde en lang tidligfase med lokal uenighet om trasévalget. Ett alternativ var å bygge tunnel under Hadselfjorden og bruke den allerede etablerte vegen via Vesterålen videre, mens det alternativet som ble valgt var å fortsette østover i forlengelsen av det man hadde bygget fem år før («LOFAST 1»).
Prosjektet omfatter en 29,9 km lang vegstrekning mellom Raftsundet og Gullesfjordbotn, hvorav fire tunneler på samlet 9,4 km og tolv bruer på 0,7 km. Til sammen består hele LOFAST av en vegstrekning på 51 km som strekker seg fra Fiskebøl i Hadsel kommune til Gullesfjordbotn i Kvæfjord kommune.
Evalueringsresultat
Evalueringsresultat
Sektor: Veg
Ferdigstilt: 2007
Sluttkostnad: 1380 mill.