Klynge 3: Verktøy og infrastruktur

Klynge 3: Verktøy og infrastruktur


K3. Verktøy og infrastruktur

Denne klyngen fokuserer på aktiviteter knyttet til verktøy, infrastruktur og læringsrom:

Verktøy Anskaffelseskompetanse. Valg av verktøy bør baseres på brukererfaringer og forskningsbasert bevis på effektivitet, ikke på anekdoter eller byråkratiske innkjøpsprosesser. Dårlig valgte verktøy kan begrense innovasjon i læringsmetoder. Excited vil bidra ved å gi retningslinjer for informerte beslutninger om anskaffelse av generiske massemarkedsverktøy for utdanning, valg av mer spesifikke verktøy for CS-utdanning, og optimal bruk av begge verktøygruppene.

Verktøy prototyping. Masse Markedsverktøy mangler ofte funksjoner som er nødvendige for å støtte spesifikke behov (f.eks. innovative læringsmetoder). Excited vil bidra ved å støtte utvikling og pilotering av prototyper for supplerende verktøy eller plugins. Vi har allerede påbegynt utvikling i denne retningen med bachelor- og masterstudenter, og dette vil bli ytterligere forsterket.

Sosio-tekniske aspekter. Effektiviteten til et verktøy bestemmes ikke bare av dets funksjoner og kvaliteter, men også av hvor godt bruken av det integreres med de sosio-tekniske strukturene i organisasjonen, slik som lovbestemmelser, lærings- og undervisningstilnærminger, og tilgjengelige læringsrom og utstyr. Noen verktøy kan brukes hvor som helst, andre trenger laboratorier eller grupperom med spesialutstyr. Excited vil produsere forskningsbaserte retningslinjer for verktøyevaluering.

Datadrevet verktøybruk. Moderne e-læringsverktøy kan høste mye informasjon om elevenes arbeidsvaner og prestasjoner, og informere både om verktøy og læringsforbedring. Excited vil samarbeide mer med ekspertise innen læringsanalyse om hvordan vi kan utnytte store mengder data, og med ekspertise innen personvern og etikk for å sikre at dette drives innenfor juridiske og etiske grenser.

Introduksjons video om Klynge 3 Verktøy og infrastruktur