Åpne webinarer 2025

Åpne webinarer 2025


Åpne webinarer kunngjøring

Nysgjerrig på aktuelle temaer, nye verktøy og metoder innen IT-utdanning?
Bli med på disse åpne seminarene for undervisningspersonalet!

Senter for Fremragende IT-utdanning, Excited, har som mål å bringe Norge i fronten av innovativ IT-utdanning og gjøre IT til et stadig mer attraktivt studievalg for unge mennesker. Disse webinarene har som mål å skape arenaer for diskusjoner og refleksjon blant undervisningspersonalet. Hvert webinar inkluderer en presentasjon og en spørsmål og svar-seanse.

Kommende webinarer

Kommende webinarer

Åpent Webinar med Hallgeir Nilsen

Læring i eget tempo – mestringslæring i intro programmering ved Universitetet i Agder

Dato og tid: Fredag, 25. april, kl. 13:00-14:00
Språk: Norsk
Sted: Teams (send epost til swetlana.fast@ntnu.no for å motta lenken)
Påmelding: vennligst fyll ut påmeldingsskjema

Hallgeir Nilsen UiAOm foredragsholderen: Hallgeir Nilsen, førstelektor ved institutt for informasjonssystemer ved UiA. Nilsen studerte informatikk ved Universitetet i Oslo, institutt for informatikk, hovedfag i 1988. Etter studiene jobbet han med utvikling i 10 år, bl.a i Computas, Oslo Lysverker, Andersen Consulting (nå Accenture) og Allianse Informasjonssystemer. 1997 begynte han på Universitetet i Agder (UiA). 

Etter å ha arbeidet med studenter i mange år synes Nilsen det er spennende med læring, verdien av det vi lærer og hvordan anvende kunnskap i praksis. Tidligere arbeidet han i mange år med programmeringskursene på bachelorstudiet. I dag jobber han med internship og bachelorprosjektene på UiA, som må være i en bedrift/organisasjon. Det er etablert et tett og nært samarbeid med bedrifter i regionen.

Sammendrag: Tidligere arbeidet Even Åby Larsen og jeg i mange år med programmeringskursene på bachelorstudiet. Vi erfarte at mange ikke «grep» stoffet, mange falt av og karakterene i faget var dårlige. Vi mente begge to at alle kan lære å programmere. At grunnen til problemene i faget lå i opplegget, ikke studentene. Det er dette jeg skal si mer om; - hva teorien sier; - hva vi gjorde; - resultatene; - utfordringer.
 

Sustainability in computing education - experiences from 10+ years of integration and development

Bilde av Elina Eriksson. Foto
Foto: Elina Eriksson

Tittel: Sustainability in computing education - experiences from 10+ years of integration and development
Tid: Fredag, 14 Mars, 13:00-14:00 CET

Sted: Teams (alle påmeldte deltakere vil motta lenke før seminaret)
Målgruppe: Undervisere innen IT-fag i høyere utdanning
Språk: Engelsk

 

 

Sammendrag: I dette foredraget vil Elina Eriksson presentere arbeidet med å integrere bærekraft i IT-utdanning, og mer spesifikt i medieteknologiutdanningen ved KTH Royal Institute of Technology. Elina og kollegene hennes har utforsket ulike metoder for å utvide undervisningen, blant annet gjennom spill, systemtenkning og, i senere tid, ved å belyse følelser og ta med hele mennesket inn i klasserommet. Elina vil gi en oversikt over hva hun og kollegene har gjort i det innledende kurset i bærekraft og medieteknologi, samt eksempler fra det nyoppstartede masterprogrammet i «Sustainable Digitalisation».

Om foredragsholderen: Elina Eriksson er førsteamanuensis i menneske–maskin-interaksjon med spesialisering i bærekraft ved KTH Royal Institute of Technology i Sverige, og er docent i regenerativ design. Hun er tilknyttet Climate Action Centre og Digital Futures ved KTH, og er medleder for forskningsgruppen Sustainable Futures Lab. Forskningen hennes er ofte handlingsorientert, med et fokus på hvordan vi kan gjøre fremtiden mer håndgripelig og handlingsrettet. Fremtidsvisjoner spiller en viktig rolle i dette arbeidet. Elina underviser i bærekraft og IKT, og forsker på hvordan man kan integrere bærekraft i IT-utdanning. Hun er også en aktiv «Art of Hosting»-utøver og har bred erfaring med dialogformater – både fysisk, digitalt og i hybride løsninger.

Samarbeidspartnere

Partnere