Utforsk miniprosjekter
Excited Miniprosjekter
Excited Miniprosjekter 2025
Miniprosjekter gjennomført i samarbeid med Excited i 2025

Kontaktperson: Damiano Varagnolo
E-mail: damiano.varagnolo@ntnu.no
Selv-evaluering gjennom automatiserte kunnskapskart og quizer
Målet med dette prosjektet er å gjøre det mulig for brukere av studentorienterte portalen www.faceittools.com å laste opp tekst (dette kan for eksempel være en PDF-fil) og få tilbake:
1) Et kunnskapskart – en visuell oppsummering av teksten i form av et grafisk nettverk av innholdsenheter og logiske sammenhenger mellom disse.
2) Et forutsetningskart – en annen visuell oppsummering som viser hvilke forkunnskaper man kan trenge for å forstå den opplastede teksten.
3) En serie datagenererte spørsmål i en grafisk brukerflate som gjør det mulig for brukere å selv-evaluere sin kunnskap om innholdsenhetene i kartene og visualisere resultatene gjennom forklarende tankekart.
Disse funksjonene vil bli integrert i www.faceittools.com, som for øyeblikket fungerer som et arkiv for delbart evalueringsmateriell. Plattformen lar allerede brukere laste opp tekst for å finne relevant evalueringsmateriell i databasen, samt bruke kunstig intelligens til å generere nye spørsmål basert på den opplastede teksten. Dette prosjektet vil derfor kombinere disse to funksjonene, slik at brukere automatisk kan generere både kunnskapskart og quizer for en gitt tekst, samt ta skreddersydde tester relatert til den. Vi tror at den foreslåtte generatoren for kunnskapskart og quizer vil hjelpe studenter med å strukturere og evaluere sin egen læring mer effektivt, og at den vil utgjøre et innovativt verktøy for undervisning og læring. I tillegg til å forbedre læringsutbyttet, kan prosjektet også bidra til å samle inn data for vitenskapelige undersøkelser av hvordan kunstig intelligens kan støtte læring.


Kontaktperson: Ana Carolina de Souz
E-mail: ana.c.m.de.souza@ntnu.no
Integrering av sosial bærekraft i programvareingeniørutdanning
Med finansiering fra Excited har dette mini-prosjektet, ledet av Ph.D.-kandidat Ana Carolina Moises de Souza, som mål å integrere sosial bærekraft i programvareingeniørutdanning. Prosjektet fokuserer på å utvikle et funksjonelt nettbasert verktøy, Walkthrough, som gir en trinnvis veiledning for å inkludere sosiale aspekter i programvareutvikling. Verktøyet, som opprinnelig er en Figma-prototype, vil bli implementert ved hjelp av HTML, CSS og JavaScript og hostet på en NTNU-nettside. Det vil bli testet med studenter og lærere i programvareingeniørkurs for å forbedre læring og bevissthet rundt sosial bærekraft. Prosjektet har som mål å forbedre undervisningsverktøy, studentengasjementet for sosial bærekraft og akademisk formidling gjennom konferanser og tidsskrifter.

Kontaktperson: Hans Alvar Engmark
E-mail: hans.a.engmark@ntnu.no
Magnetic Minds: En interaktiv læringsplattform for Maglev-laboratoriene
Med finansiering fra Excited har dette mini-prosjektet, ledet av Morten D. Petersen, Hans A. Engmark og Lasse Mostad, som mål å øke den pedagogiske verdien av NTNUs Take-home Magnetic Levitation (Maglev) Lab ved å utvikle en interaktiv, nettbasert læringsplattform. Plattformen vil gjøre det mulig for studenter å koble seg til maglev-maskinvaren eksternt, utføre oppgaver, løse øvelser og få adaptive læringsopplevelser basert på deres fremgang.Plattformen vil inneholde flere sentrale funksjoner, blant annet AI-drevet personlig tilbakemelding ved bruk av Bayesian Knowledge Tracing, tankekart for å spore læringsveier og integrert læringsanalyse for å styrke engasjement og selvtillit innen automatiseringskontroll, programmering og elektronikk. Prosjektet vil pågå fra januar 2025 til januar 2026, med fokus først på utvikling og intern testing, etterfulgt av feltstudier og innsamling av studenttilbakemeldinger. Resultatene vil danne grunnlag for videre forbedringer, med formidling planlagt gjennom forskningspublikasjoner, NTNU-workshops og konferanser innen ingeniørutdanning.

Kontaktperson: Dag Olav Kjellemo
E-mail: dag.o.kjellemo@ntnu.no
Automatisert støtte for samhandling mellom læringsassistenter og studenter i vurdering av oppgaver og prosjekter i introduksjonskurs i programmering
Med finansiering fra Excited har dette mini-prosjektet, ledet av Børge Haugset, Atle Nes og Dag Olav Kjellemo, som mål å forbedre vurderingsprosessen i NTNUs introduksjonskurs i programmering, TDT4100 og ITGK. Prosjektet skal utvikle et automatisert system for å støtte evaluering av studentoppgaver og -prosjekter, samt gi strukturert tilbakemelding til studenter, læringsassistenter (LAs) og forelesere. Systemet vil integrere enhetstester for å validere kode, verktøy for kodekvalitetsanalyse og AI-drevet tilbakemeldingsmekanisme basert på LLMs. Målet er å generere konstruktiv og motiverende tilbakemelding som stimulerer studentrefleksjon, støtter LA-ledede demonstrasjoner og hjelper forelesere med å overvåke studentenes progresjon mer effektivt. Prosjektet vil finansiere to assistenter for å etablere infrastrukturen, konfigurere AI-baserte tilbakemeldingsmekanismer og evaluere deres effekt på læring. Prosjektet har som mål å utvikle et funskjonelt innleverings og vurderingssystem og se på effekten av AI-generert tilbakemelding.

Kontaktperson: Stanislav Lange
E-mail: stanislav.lange@ntnu.no
Erfaringsbasert læring i cybersikkerhet og datakommunikasjon
Med finansiering fra Excited fokuserer dette mini-prosjektet, ledet av førsteamanuensis Stanislav Lange og universitetslektor Marija Gajić, på å forbedre læringsutbyttet i studieprogrammet for cybersikkerhet og datakommunikasjon ved NTNU. Prosjektet implementerer erfaringsbasert læring (EBL) for å skape en mer helhetlig og praktisk læringsopplevelse ved å integrere praktiske oppgaver på tvers av flere emner. Beyond 5G (B5G)-laboratoriet vil være den primære plattformen for disse øvelsene, hvor studentene får muligheten til å jobbe med reelle utfordringer innen cybersikkerhet og nettverk. Prosjektet har som mål å styrke sammenhengen mellom kurs, forbedre studentenes forberedelse til arbeidslivet og utvikle skalerbare undervisningsmoduler som kan gjenbrukes i ulike emner. Gjennomføringen vil strekke seg over to semestre og innebære gjennomgang av pensum, utvikling av øvelser og opplæring av undervisningspersonell. Prosjektet vil evalueres basert på studenttilbakemeldinger og prestasjonsanalyse, med resultater formidlet gjennom konferanser, publikasjoner og workshops.


Kontaktpersoner: Syed Sajid H. Shah and Babak A. Farshchian
E-mail:babak.farshchian@ntnu.no
Generativ AI og studenters kritiske tenkning i et emne om forskningsbasert digitalisering
Med finansiering fra Excited undersøker et prosjekt ved NTNU, ledet av Babak A. Farshchian og Syed Sajid Hussain, hvordan generative AI-verktøy (GenAI) påvirker studenters kritiske tenkning i emnet IT3010 Forskningsbasert digitalisering. Prosjektet utforsker hvordan informatikkstudenter kan bruke GenAI effektivt i et forskningsmetodeemne, samtidig som de kritisk vurderer verktøyets begrensninger, etiske implikasjoner og sosiotekniske konsekvenser. Teamet vil analysere hvordan studentene integrerer GenAI i sentrale faser av et forskningsprosjekt, som valg av tema, dataanalyse og akademisk skriving, ved hjelp av spørreundersøkelser og casestudier. Workshops og veiledede økter vil gi studentene støtte i å evaluere GenAI-resultater, identifisere skjevheter og utvikle refleksjonsevne. Funnene vil bidra til å utvikle beste praksis for bruk av GenAI i informatikkutdanning. Resultatene vil deles gjennom akademiske konferanser og Excited-seminarer.
Kontaktperson: Robin T. Bye
Apputvikling og AI-verktøy for måling av menneskelige ferdigheter
Med finansiering fra Excited fokuserer et prosjekt ved NTNU, ledet av Robin T. Bye, på utviklingen av en brukervennlig mobil- og desktopapp for måling av menneskelige ferdigheter. Initiativet er en del av prosjektet The Future of Learning (FoL): Mapping of Human Skills, et samarbeid mellom NTNU, Høgskulen i Volda og Humeno AS. Applikasjonen vil forenkle verktøyvalg og datainnsamling innenfor Humeno AS sin eksisterende infrastruktur, slik at studenter kan bygge personlige digitale profiler over sine ferdigheter. Dette vil støtte selvovervåking, forbedre undervisningsintervensjoner og effektivisere utrullingen av vurderingsverktøy ved NTNU og Høyskolen i Volda. Prosjektet har som mål å bidra til forskning på vurdering av menneskelige ferdigheter og utdanningsteknologi.
Excited Miniprosjekter 2024
Miniprosjekter gjennomført i samarbeid med Excited i 2024

Foto: NTNU
Kontaktperson: Claudia Maria Cutrupi
E-post:claudia.m.cutrupi@ntnu.no
Designe praksis for kjønnsmangfold i emnet Kundestyrt prosjekt;
Med finansiering fra Excited, ledes et prosjekt ved NTNU av Claudia Maria Cutrupi og professor Letizia Jaccheri som sikter mot å styrke kjønnsmangfold innenfor programvareutviklingsemnet TDT4290 Kundestyrt prosjekt ved NTNU. Prosjektets hovedmål er å utforske hvordan nyutviklede praksiser rettet mot mangfold kan forbedre utdanningskvaliteten samt adressere bærekraftig utvikling som et sentralt aspekt i emnets læringsutbytte. For å oppnå dette, arbeider teamet med å definere og implementere aktive tiltak som kan fremme kjønnsmangfold i programvareutviklingsteam og akademiske omgivelser.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Hans Alvar Engmark
E-post: hans.a.engmark@ntnu.no
Ta-med-hjem-laboratorium for å fremme studenters effektivitet
Med støtte fra Excited, utfører Hans A. Engmark og Morten D. Pedersen sammen med tre masterstudenter ved NTNU et prosjekt som tester et ta-med-hjem-laboratoriums effekt på studenters selvdrevne effektivitet innenfor maskinvare- og programvarefeltet. Gjennom bruk av et magnetisk levitasjonssystem, siktes det mot å forsterke praktisk læring og selvstendighet. Sentralt for prosjektet blir det å stadfeste hvilken effekt verktøyet har for studenters effektivitet, samt å forsterke denne effekten om mulig. Prosjektet vil involvere utforming av byggeinstruksjoner og opplæring. Samtidig vil prosjektet fokusere på bærekraft og AI i IT-utdanning.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Casandra Grundstrom
E-post: casandra.a.grundstrom@ntnu.no
Hvordan bruker undervisere KI?
Prosjektet ledet av Casandra Grundstrom, Karina Rose Mahan, Fredrik Mørk Røkenes ved NTNU ser på hvordan fakultetsansatte oppfatter og anvender kunstig intelligens i høyere utdanning. Målet er å kartlegge AI-teknologiens effekt på undervisningspraksis, med en spesiell interesse for sammenligninger mellom IDI-fakultetet, som har teknisk AI-ekspertise, og ILU-fakultetet, som spesialiserer seg på pedagogikk. Studien vil dermed utforske utviklingen av nye retningslinjer for etisk og effektiv bruk av AI i undervisningssammenhenger.

Foto: Nord University
Kontaktperson: Chris Hart
E-post: chris.hart@nord.no
Virtuell og blandet virkelighet for å visualisere tidligere visuelt utilgjengelige vitenskapelige konsepter
Prosjektet tar sikte på å utforske hvordan virtuell og blandet virkelighet (VR/MR) kan åpne for nye læringsopplevelser innen vitenskapelige felt som ellers er utilgjengelige, som det subatomære riket eller fjerne planeter. Inspirert av en VR-opplevelse som simulerer overflaten av Mars, ønsker prosjektlederen å skape en ‘proof of concept’-prototype (POC) som viser hvordan partikkelkollisjoner på et subatomisk nivå kan visualiseres og deles i et VR/MR-miljø.
Løsningen skal sammenlignes med tradisjonelle læremetoder for å vurdere pedagogiske fordeler. Suksessen vil måles gjennom spørreundersøkelser for å kartlegge studentenes forståelse og følelser knyttet til teknologien. Med et samarbeid med CERN og støtte fra utdanningsinstitusjoner, håper initiativtakeren å vise VR/MRs potensiale som en nyttig ressurs i utdanningen. Prosjektet inkluderer også utviklingen av et flerspiller VR/MR-spill av SPO-studenter ved Nord universitet, som vil bidra med verdifull innsikt til POC-prototypen.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Marie Haugli-Sandvik
E-post: marie.h.sandvik@ntnu.no
Utforsking av undervisningskvaliteten tilknyttet IT-sikkerhet
Marie Haugli-Sandvik og Kjell Inge Tomren ved NTNU utforsker aktiv læring i et stort IKT-sikkerhetskurs for ingeniørstudenter. Målet er å styrke studentengasjement og samarbeid på tvers av campuser, i tråd med nasjonale retningslinjer for å integrere sikkerhetstenking gjennom hele livssyklusen av teknologiske systemer. Dette initiativet vil bidra til bærekraft i utdanningen og samfunnet ved å forberede ingeniørstudenter på sikkerhetsutfordringer knyttet til ny teknologi, inkludert kunstig intelligens. På denne måten bidrar prosjektet til å forsterke fokuset på cybersikkerhet i samfunnet generelt gjennom å sikre bevisstheten til fremtidige ingeniører.

Foto: Nord University
Kontaktperson: Lars Krogh Bjerresgaard Kyed
E-post: lars.k.kyed@nord.no
Nye produksjonsmetoder i Creative Media
Lars Krogh Bjerresgaard Kyed ved Nord Universitet gjennomfører et prosjekt for å innføre iterative produksjonsmetoder i kurset Creative Media. Prosjektets hovedmål er å gi studentene hands-on erfaring med film- og pre-visualiseringsproduksjon gjennom Unreal Engine, og å fremme tverrfaglig samarbeid mellom studenter fra spill-, animasjon- og filmstudier. Dette initiativet forventes å øke kunstnerisk frihet og forbedre pedagogiske utfall ved å integrere praktiske, teknologidrevne tilnærminger i læreplanen. Prosjektet inkluderer utvikling av workshops og tutorials, og vil også evalueres gjennom spørreundersøkelser og intervjuer for å måle dets effektivitet og påvirkning på studentenes læring.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Jingyue Li
E-post: jingyue.li@ntnu.no
Bruk av generativ AI i programvaresikkerhet
Jingyue Li og Per Håkon Meland ved NTNU leder et prosjekt som utforsker påvirkningen av generativ AI på utdanning i programvaresikkerhet. Prosjektet sikter mot å integrere verktøy som ChatGPT i læreplanen for å forbedre undervisningsmål, design og evaluering. Hovedmålet er å identifisere og utvikle den nødvendige kunnskapen om prompt engineering for effektiv bruk av AI i programvaresikkerhetsaktiviteter, som kode-sikkerhet og risikoanalyse. Studien vil samle data gjennom en hackathon med studenter fra kurset TDT4237, for å måle AI-verktøyenes effektivitet sammenlignet med tradisjonelle metoder. Resultatene vil informere om potensielle fallgruver og fordeler ved bruk av AI i programvaresikkerhetsundervisningen, og kan muligens generaliseres til andre programvaretekniske kurs.

Foto: Cogito/NTNU
Kontaktperson: Cogito NTNU
E-post: styret@cogito-ntnu.no
Grundig KI-opplæring for studenter
Med støtte fra Excited søker Cogito NTNU, en ideell studentorganisasjon, midler for å utvide sitt arbeid med kompetansebygging gjennom praktisk bruk av kunstig intelligens (KI). Prosjektet har som mål å fremme kunnskap og anvendelse av KI blant NTNU-studenter, med en økende medlemsmasse fra 30 til 50 aktive medlemmer. Organisasjonen planlegger å gjennomføre mellom 5 og 8 miniprosjekter hvert semester, som dekker ulike KI-applikasjoner. Disse prosjektene gir hands-on erfaring til 4-8 studenter hver, fra maskinlæring i skyen til robotikkprosjektet 'Cogitron'.

Foto: Nord University
Kontaktperson: Helga D. Ísfold Sigurðardóttir
E-post: helga.d.sigurdardottir@nord.no
Hvordan kan man forbedre spillteknologiutdanning?
Med støtte fra Excited, foreslår Helga D. Ísfold Sigurðardóttir og hennes team ved Nord universitet et prosjekt kalt "Alumni, Advancement and AI". Prosjektet har som mål å styrke forståelsen av relevansen i emnene som tilbys i studieprogrammet for spill- og underholdningsteknologi, ved å involvere tidligere studenter som nå jobber i spillindustrien. Alumni vil delta i gjesteforelesninger og workshops for å dele sin erfaring og gi tilbakemeldinger på bruken av generativ AI og andre aktuelle teknologier i industrien.
Dette initiativet vil også hjelpe til med å evaluere og potensielt oppdatere studieprogrammets pensum for å sikre at det møter bransjens nåværende behov. Forskningsmetoder inkluderer åpne spørreskjemaer, dybdeintervjuer og deltakende observasjon. Disse tiltakene forventes å bidra til en kontinuerlig oppdatering og forbedring av utdanningstilbudet ved å integrere innspill fra bransjen direkte inn i læreplanen.

Foto: NTNU
Kontaktperson: George Adrian Stoica
E-post: stoica@ntnu.no
Forbedring og videreutvikling av prosjektbasert læring
Med finansiering fra Excited, leder George Adrian Stoica et mini-prosjekt kalt "IT1901 Reloaded". Prosjektet tar sikte på å forbedre og potensielt utvide lærematerialene for kurset IT1901 Informatics Project 1. Dette inkluderer utvikling av ressurser knyttet til utviklingsmiljøer, kildekodemodulering og byggeverktøy. Hensikten er å tilpasse læringen til studentenes tempo og eksperimentere med en omvendt klasseromsmodell. Innsikter fra prosjektet vil bli delt internt innen ISSE-gruppen og eventuelt presenteres på lokale konferanser som NIKT, noe som bidrar til spredning av kunnskap og metoder innenfor pedagogisk innovasjon i IT-utdanning.
Excited Miniprosjekter 2023
Miniprosjekter gjennomført i samarbeid med Excited i 2023

Foto: NTNU
Kontaktperson: Ali Shariq Imran
E-post: ali.imran@ntnu.no
Et verktøy for tilbakemeldingsvurdering for å forbedre kurslevering
Gjennom støtte fra NTNU Excited har Ali Imran drevet et forskningsprosjekt for å fasilitere effektive tilbakemeldinger og dermed styrke fagkvaliteten.
Prosjektet gikk ut på å bygge en webapplikasjon som imøtekommer utfordringene med å få tilbakemeldinger fra studenter. Dette ble gjort gjennom å fasilitere for enkle, smidige tilbakemeldinger. I plattformen kan undervisere be om tilbakemeldinger etter spesifikke hendelser samt benytte seg av teknikker for sentimentanalyse for å løpende holde oversikt og få innsikt i studentenes opplevelse av faget.
Prosjektet inneholder tre hovedelementer; Applikasjonen som lar studentene gi tilbakemeldinger, integrasjon av sentimentanaylse som tilrettelegger for sanntidsevaluering av tilbakemeldingene og et dashbord slik at faglærere kan holde oversikt gjennom datadrevne visualiseringer. Verktøyet skal gjennom høstsemesteret på NTNU bli testet ut i en rekke forskjellige fag og applikasjonsområder. Om suksessfullt vil det kunne bli et verktøy til stor nytte både lokalt på NTNU, men også for andre universiteter og undervisningsområder.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Tonje Jin
E-post: tonje.jin@ntnu.no
Matematikkvideoforelesninger tilpasset studenters forkunnskaper
Å lære matematikk digitalt er krevende og spesielt innenfor STEM-utdanning. Tonje Jin har gjennom et prosjekt finansiert av Excited utforsket et læringsformat hvor studenter opplever sanntidsforelesninger tilpasset egne forkunnskaper. I forelesningene har studentene mulighet for å stille spørsmål og få svar gjennom dynamiske forgrenede videoer.
Videoene ble introdusert for ingeniørstudenter i Lineær Algebra på NTNU våren 2023. Tilbakemeldingene fra studentene var svært positive, og de dynamiske videoene oppleves å gi en mer sømløs undervisningsopplevelse. I tillegg til å hensynta ulike forkunnskaper gir også videoformatet rom for at studenter som normalt sett ikke tør å stille spørsmål kan få den nødvendige oppfølgningen de trenger. Fremover skal det hentes mer data på effekten av videoformatet, både blant STEM og økonomistudenter, og man skal ikke se bort i fra at dynamiske forgrenede videoer er fremtiden innenfor digital undervisning.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Simone Mora
E-post: simone.mora@ntnu.no
Kodeverksted for å takle bærekraftsutfordringer med data
I en tid der bærekraft blir stadig mer fremtredende, står IT-utdanningsprogrammer overfor utfordringen med å innlemme dette tverrfaglige emnet i deres pensum. Med støtte fra NTNU Excited, tok Simone Mora og hans team et dypdykk inn i denne utfordringen. Løsningen de kom frem til var en hands-on kodingsaktivitet som gir IT-studenter førstehåndserfaring med å jobbe med ekte miljødata fra Trondheim. Dette inkluderte forhold som luftkvalitet, temperatur og støy. Ved å bygge videre på et Open Source-prosjekt fra MIT og bruke data fra Trondheim kommune, gir aktiviteten en virkelighetsnær læringsopplevelse.
Resultatene av prosjektet spenner fra Python-kodingsutfordringer til en workshop-protokoll og fasilitatorguide. Etter å ha mottatt positive tilbakemeldinger våren 2023, ser framtiden lovende ut for denne tilnærmingen. Med videre utvikling og finjustering, har denne metoden potensiale til å bli standarden for bærekraftig undervisning innen IT ved NTNU og muligens ved andre institusjoner.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Jostein Engesmo
E-post: jostein.engesmo@ntnu.no
Emosjonell bevissthet
I en tid hvor digitalisering spiller en stadig viktigere rolle i studenters læring, utforsket Jostein Engesmo sammen med Fay Giæver og Niki Panteli emosjonell bevissthet gjennom digitale verktøy for å fremme bedre studievaner. Ved hjelp av smartklokker og applikasjoner, kunne studentene dypdykke inn i sine studievaner, lære å håndtere forstyrrelser, og forbedre deres generelle læringserfaring.
De innhentede dataene viste hvordan studenters daglige valg, som søvn og bruk av digitale enheter, direkte påvirket deres læringsopplevelser. Basert på tilbakemeldinger fra deltakende studenter, ser det ut til at bevisstheten rundt disse vanene kan føre til mer meningsfylt og effektiv læring.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Damiano Varagnolo
E-post: damiano.varagnolo@ntnu.no
Fremme gjenbruk av høykvalitets vurderingsmateriale blant lærere
Med støtte fra Excited har Damiano Varagnolo bidratt til en mer bærekraftig IT-utdanning. Den egenutviklede portalen https://faceit.pythonanywhere.com/ fremmer gjenbruk av evalueringsmateriale for lærere og forenkler selvevaluering for studenter. Finansieringen fra Excited har muliggjort forbedringer i hvordan spørsmål legges til og hentes fra portalen, og har også satt fokus på brukeropplevelsen for både studenter og undervisere gjennom eventer der brukerne har kunnet komme med feedback.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Tjerand Silde
E-post: tjerand.silde@ntnu.no
Utvikling og evaluering av praktisk kryptografitrening
Tjerand Silde har gjennom Excited fått støtte for å utvikle og teste materiale som skal brukes i et nytt kryptografifag på NTNU. Faget innebærer prosjektbasert læring og bruk av spesialisert maskinvare for å gjennomføre sidekanalangrep på krypto. Gjennom midlene bevilget fra Excited har Tjerand blant annet fått muligheten til å få hjelp fra studenter til å evaluere og gi tilbakemeldinger rundt det faglige innholdet, før det undervises for første gang.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Leonardo Montecchi
E-post: leonardo.montecchi@ntnu.no
Fornye og forbedre TDT4165 - Programmeringsspråk
Leonardo Montecchis har ledet et prosjekt med formål å fornye "TDT4165-kurset for å skape større tilfredshet og engasjement blant studentene. Tidligere har faget vært basert på Oz/Mozart-miljøet, og faget led som en konsekvens av manglende oppdateringer og det oppsto frustrasjon blant studentene. Prosjektet fokuserte derfor først på å identifisere egnede, moderne programmeringsspråk for deretter å oppdatere undervisningsmaterialet. Teorikonsepter har blitt tilpasset de nye språkene og det har blitt arbeidet med å finne nye lærebøker. Prosjektet har resultert i et mer relevant, praktisk og engasjerende fag, med fokus på teoretisk robusthet og praktisk anvendelse.

Foto: Nord University
Kontaktperson: Helga Sigurðardóttir
E-post: helga.d.sigurdardottir@nord.no
Nye undervisnings- og evalueringsmetoder i emnet Media og spill – historie og kultur
Helga D. Isfold Sigurdardottir ved Nord Universitet, har ledet et prosjekt for å transformere undervisnings og evalueringsmetodene i emnet Media og spill – historie og kultur. Prosjektet innebar introduksjonen av tre ulike ikke-digitale spillutviklingsoppgaver: Et quiz-spill, et brettspill og et rollespill, hver tilknyttet forskjellige moduler i faget. Formålet er å gi studentene praktisk erfaring med spillutvikling og en dypere forståelse for spillenes historie og kultur. Kurset, tidligere basert på skriftlige oppgaver og en hjemmeeksamen, tar nå i bruk spillutvikling som evalueringsmetode. Dette gir en mer realistisk opplevelse av spillutviklingsprosessen og bidar til økt motivasjon blant elevene. Midlene fra Excited har blant annet blitt brukt til å hyre inn studentassistenter til å gjennomføre workshops, koordinere med studentene og hjelpe til med evalueringen.

Foto: Nord University
Kontaktperson: Oddlaug Marie Lindgaard
E-post: oddlaug.m.lindgaard@nord.no
Aktiv bruk av infografikk i forskningsarbeid
Oddlaug Lindgaard, Line Kolås og Ninni Rotmo Olsen ved Nord Universitet har gjennomført et prosjekt som fremmer bruk av infografikk i IT-studenters forskningsarbeid, og adresserer utfordringer mange studenter opplever i møte med dataanalyse. Prosjektet, inspirert av Lines observasjoner om behovet for å forbedrede studentes analytiske ferdigheter, benyttet Katie A. Lineers ekspertise gjennom workshops. Tilnærmingen resulterte i at studentene utviklet en dypere forståelse og klarhet for sine prosjekter. Et undervisningsopplegg bestående av ni øvelser i infografikk ble utviklet, og er planlagt å benyttes som en del av fremtidig undervisning. Støtte fra Excited har gjort det mulig å hente kompetanse fra eksterne eksperter og legge til rette for pedagogiske initiativer.



Foto: NTNU
Kontaktperson: Özlem Özgöbek
E-post: ozlem.ozgobek@ntnu.no
Forbedre læringsutbyttet fra TDT4215 - Anbefalingssystemer
Özlem Özgöbek har ledet et miniprosjekt med hensikt å forbedre læringsutbyttet i emnet Anbefalingssystemer, gjennom å inkludere bærekraftsprinsipper og oppdatere kursinnholdet i tråd med den raske utviklingen innen anbefalingssystemer. Fagfeltet blir stadig mer populært og har viktige samfunnsmessige konsekvenser, særlig innen underholdning, e-handel og utdanning. Ressurser fra Excited har blitt brukt til å ansette en undervisningsassistent for å revidere læringsmålene og forbedre gruppeprosjektet i faget, samt gjennomføre en vurdering av åpne kildekodeutviklingsverktøy.

Foto: Nord University
Kontaktperson: Adam Palmquist
E-post: adam.palmquist@nord.no
Revitalisering av Spilldesigndokumentasjon
Adam Palmquist har ledet et miniprosjekt med mål om å gi førsteårsstudentene ved Spill og Opplevelsesteknologi på Nord Univsersitet praktisk erfaring med spilldesigndokumentasjon ved bruk av verktøyet LOOPS. Forskning på spillutvikling viser at suksess avhenger av kontinuerlig spilltesting og en klar dokumentasjonsprosess. Gjennom prosjektet har førsteårsstudentene styrket forståelsen av teoretiske prinsipper i dokumentasjon gjennom praktisk anvendelse.
Excited Miniprosjekter 2022
Miniprosjekter gjennomført i samarbeid med Excited i 2022

Foto: NTNU
Kontaktperson: Babak A. Farshchian
E-post: babak.farshchian@ntnu.no
Identifisering av terskelbegreper I IT3010: Empiriske forskningsmetoder i IT og digitalisering
Babak A. Farshchian har gjennom Excited fått støtte til å videreutvikle og redesigne faget IT3010 - Metoder for empirisk forskning innen IT og digitalisering. Mange studenter opplevde faget som krevende og tyr til å definere og løse overfladiske forskningsprosjekter og parafrasere eksisterende litteratur. Samtidig opplever studentene utfordringer med teamarbeid og tilbakemeldinger i faget. Gjennom støtten fra Excited har Babak gjennomført en kvalitativ studie ved bruk av terskelbegreper for å analysere faget. Dette som grunnlag for å videreutvikle emnet og gjøre at det får en sterke betydning for IT-studenter i deres arbeid med kompliserte problemstillinger.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Frank Alexander Kraemer
E-post: kraemer@ntnu.no
Et digital verktøy for studentrefleksjon og tilbakemelding fra faglærer
Som et av Excited sine miniprosjekter har Frank Kraemer ledet forbedringen av et refleksjonsverktøy for studenter. Verktøyet benyttes av faglærere og Kraemer som et ledd i å best mulig forstå studentens fagopplevelse. Verktøyet lar studentassistenter i fagene sortere og filtrere tilbakemeldinger slik at faglærer får med seg den aller viktigste informasjonen og kan tilpasse undervisningen deretter. Verktøyet har tidligere vært implementert i Microsoft Automation, Forms og gjennom manuelle overføringer. Fokuset for prosjektet har derfor vært å bygge et automatisert verktøy som tar hånd om hele prosessen og samtidig tilgjengeliggjør verktøyet for flere faglærere gjennom å være open-source og hostet på en enkel server.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Robin T. Bye
E-post: robin.t.bye@ntnu.no
Bærekraftige og betydningsfulle investeringer i IoT-teknologi som fremmer læring
Robin T. Bye har ledet et miniprosjekt der man har utforsket ulike IoT teknologier, for å etablere hvilke som er best egnet for bruk i faget AIS2103 IoT and Network Programming. Gjennom prosjektet reduserer man risikoen for feilinvesteringer når utstyret skal skaleres til å dekke mer enn 50 studenter i faget. Prosjektet ble gjennomført av studentassistenter under rådgivning og ga verdifullt læringsutbytte innenfor cyber-sikkerhet og IoT. Samtidig kan resultatene bli benyttet inn mot lignende fag og dermed bidra til å styrke universitetets fokus og kompetanse innenfor fagfeltet.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Trond Aalberg
E-post: trond.aalberg@ntnu.no
Ekstern tilbakemelding av prosjektarbeid som underveisvurdering i IT2810 Webutvikling
Ved hjelp av støtte fra Excited har emnet IT2810 Webutvikling ved NTNU, tatt skritt for å styrke evalueringsarbeidet og koblingen mot næringslivet.
Med rundt 200 deltagende studenter årlig, er det krevende å gi gode og presise tilbakemeldinger. Løsningen har vært å engasjere eksterne aktører for å evaluere studentenes arbeid. Unikt for prosjektet er mengdeproblematikken og fokus på hvordan eksterne evalueringer kan integreres i utviklingsprosessen. Den direkte koblingen mellom akademia og industripraksis gir også rom for nye vinklinger og en styrket opplevelse av relevans for studentene.
Kontaktperson: Greg Curda
E-post: gregory.j.curda@nord.no
Profesjonalisering av studenters lydredigeringsverktøy
Gjennom støtte fra NTNU Excited har Greg Curda gjennomført et prosjekt som rettet seg mot å forbedre lydkvaliteten i studentprosjekter innenfor retningene Film og TV, CGA og Animasjon, samt Spill og teknologi.
Kjernen i prosjektet var å gi studenter tilgang til profesjonelle «tilleggsverktøy» som bruker kunstig intelligens for å effektivisere lydredigering, spesielt dialogspor. Motivasjonen bak prosjektet var bunnet blant annet i at slike verktøy, som ofte er utenfor studenters rekkevidde, hadde potensiale til å styrke studentenes produktivitet og arbeidskvalitet.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Helga D. Isfold Sigurdardottir
E-post: helga.d.sigurdardottir@nord.no
Engasjement og bransjenærhet for spillutviklingsstudenter
Gjennom støtte fra NTNU Excited gjennomførte Helga D. Isfold Sigurdardottir et toårig initiativ rettet mot å forbedre læringsutfallene for spillutviklingsstudenter ved Nord Universitet. Prosjektets kjernemål var å fremme forståelsen av spillbransjen og hva som skal til for å lykkes innenfor feltet.
Studenter ved bachelorprogrammet for spillutvikling og opplevelsesteknologi fikk verdifulle muligheter til å utvide sitt nettverk og sin innsikt i spillindustrien gjennom deltakelse på sentrale konferanser som Konsoll 2022 og Sweden Game Conference. Disse erfaringene, kombinert med turer til spill- og underholdningsteknologiselskaper i Trondheim, bidro til å styrke studentenes selvtillit, forretningsforståelse og innsikt i oppstartslandskapet for spill i Norge.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Kristin Susanne Karlsen
E-post: kristika@ntnu.no
Forbedring av studentsamarbeid i TDT4120 Algoritmer og datastrukturer
Ved IDI observerte faglærer at studenter i emnet TDT4120 Algoritmer og datastrukturer opplevde kursmaterialet som utfordrende. Som respons, ble det gjennom støtte fra Excited etablert en strukturert samarbeidsarena for studentene. Selv om emnets øvingsopplegg fremdeles er individuelt, fikk studentene nå mulighet til å melde seg på i grupper via et digitalt system. Disse gruppene møttes ukentlig for å diskutere og forstå oppgaver og emneinnholdet bedre, samtidig som det ble lagt vekt på at den endelige oppgaveløsningen skulle være individuell.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Baiheng Wu
E-post: baiheng.wu@ntnu.no
Ingeniørpraksis av mekatronikk og programvare for robotikk
Gjennom støtte fra Excited, gjennomførte Baiheng Wu og hans team et prosjekt med mål om å systematisere og forbedre pedagogisk praksis for ingeniørstudier ved institutt for IKT og realfag. Prosjektets hovedfokus var å utforske hvordan fremstående institutter som Robotics Institute ved Carnegie Mellon University organiserer sin ingeniørpraksis. Teamet ønsket også å optimalisere bruken av lokale ressurser for å forsterke studentenes erfaring innen ingeniørpraksis. Et sentralt initiativ i prosjektet var design av modulære robotikkplattformer, rettet mot å engasjere yngre studenter, og potensielt øke antall søkere til bachelor- og masterprogrammene ved instituttet.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Anne C. Elster
E-post: elster@ntnu.no
Undervisning innen parallell databehandling fra et bærekraftig perspektiv
Med støtte fra NTNU Excited, gjennomførte Anne C. Elster og sitt team et prosjekt rettet mot å integrere bærekraft som en nøkkelkomponent i undervisningen av parallell databehandling.
Hovedmålet for prosjektet var å knytte tekniske aspekter av parallell databehandling med bærekraftige vurderinger. Dette inkluderte blant annet analyse av databehandlingens miljøpåvirkning og betydningen av kodeoptimalisering i en bærekraftig kontekst.
Excited Miniprosjekter 2017-2018
Miniprosjekter gjennomført i samarbeid med Excited 2017-2018

Foto: NTNU
Kontaktperson: Girts Strazdins
E-post: gist@ntnu.no
Hvor mye har inspirerende oppgaver og ekte kunder å si for motivasjonen i LtC-fag?
Hvor mye har inspirerende oppgaver og ekte kunder å si for motivasjonen til studenter som skal lære systemutvikling? I faget systemutvikling og modellering i Ålesund tok Strazdins motivasjon fra Gamelab-faget ved Nord og studerte om motivasjonen og læring ble forbedret hos studentene når han gikk fra generiske logistikkprogrammer med faglærere i rollen som kunder til å la barneskoleelever være kunder i et prosjekt om å lage dataspill.

Foto: NTNU
Kontaktperson: Øystein Nytrø
E-post: nytroe@ntnu.no
Interaktive labforeleseinger i Programmeringsspråk
En tre ukers workshop ble gjennomført for å støtte nye studenter i tekniske aspekter av spilldesign. Ved å fokusere på logikkbasert programmering og beskrankningsresonnering, brukte workshoppen Swish-miljøet for en intuitiv læreopplevelse. Eksamensresultatene viste at mange studenter oppnådde mestring på disse områdene innen denne korte perioden, noe som styrket deres tekniske ferdigheter og forståelse før de tok fag innen studieprogrammet.