Hva gjør vi?
Hva gjør vi?
Forskningsoppgavene vi jobber med nå
Dette semesteret jobber læringsassistentene med fem forskningsoppgaver, som dekker temaer fra nye undervisningsmetoder til analyse av digitale verktøy i programmeringsopplæring. Prosjektene inkluderer utvikling av et tilpasset IT-introkurs for LUR-studenter, analyse av programmeringsspill for voksne, en systematisk gjennomgang av "Blended Project-Based Learning" i høyere utdanning, utforskning av ChatGPT som støtte i grunnleggende programmering og en analyse av læringsutbyttebeskrivelser i norske IT-utdanninger. Gjennom disse oppgavene bidrar læringsassistentene til å forbedre læringsprosesser og forståelse innenfor IT-utdanning.
Veileder: Gabrielle Hansen
Beskrivelse av oppgaven: Denne oppgaven undersøker et nytt introduksjonskurs i IT, utviklet spesielt for LUR-studenter. Kurset skiller seg radikalt fra tradisjonelle IT-introkurs ved å fokusere på mestringslæring uten bruk av eksamener, øvinger, eller forelesninger. Hensikten er å tilby en ny tilnærming som stimulerer selvstendig læring og mestringsfølelse hos studentene.
Læringsassistener fra Excited: Oda Bang-Olsen, Joakim Pettersen Vassbakk
Veileder: Rune Hjelsvold
Beskrivelse av oppgaven: Dette prosjektet, ledet av Klynge 1 i Excited, analyserer læringsutbyttebeskrivelser for norske bachelorprogrammer i IT. Formålet er å vurdere kvaliteten på beskrivelsene, klassifisere dem i henhold til Blooms taksonomi, og undersøke dekningen av "soft skills". Prosjektet innebærer å hente ned og analysere de nyeste beskrivelsene, sammenligne dem med tidligere versjoner, og gjennomføre en konsistenssjekk for å gruppere lignende beskrivelser på tvers av studieprogrammer og studiesteder.
Læringsassistenter fra Excited: Tirl Sjøberg, Karan Singh Sandhu, Thomas Nitsche, Cathrine Libæk
Veileder: Trond Aalberg
Beskrivelse av oppgaven: Dette prosjektet tar for seg bruken av ChatGPT som et verktøy i grunnleggende programmeringsopplæring. Gjennom observasjoner og intervjuer med studenter vil forskerne undersøke hvordan ChatGPT kan støtte læringsprosesser og forståelse i programmering. Arbeidet inkluderer en Excited arbeidsdag, hvor forskere og studenter samarbeider for å utvikle en forståelse av ChatGPTs potensial og begrensninger som støtteverktøy i undervisning.
Læringsassistenter fra Excited: Hanna Jacobsen, Hanna Kongelf, Anton Tveito
Veileder: Aamna Rais Ahmed, Line Kolas
Beskrivelse av oppgaven: Prosjektet er en systematisk litteraturgjennomgang av "Blended Project-Based Learning" (BPBL) innen høyere datavitenskapelig utdanning. Målet er å analysere hvordan BPBL blir definert, implementert og evaluert i forskning. Læringsassistenter vil få utdelt forskningsartikler og bruke et analytisk rammeverk for å kartlegge definisjoner, implementasjonsmetoder og forskningsresultater knyttet til BPBL. Resultatene skal bidra til å forstå effekten av BPBL i datavitenskapelig utdanning og veilede fremtidig undervisningspraksis.
Læringsassistenter fra Excited: Karan Singh Sandhu, Anton Tveito
Veileder: Line Kolås
Beskrivelse av oppgaven: Dette prosjektet omhandler analyse av programmeringsspill for voksne, med sikte på å evaluere spillenes egnethet for læring av programmering. Arbeidet inkluderer innsamling og rensing av data for å utelukke spill som ikke passer kriteriene for inkludering. I tillegg vil forskerne, sammen med læringsassistenter, spille og analysere spillene ved bruk av et analytisk rammeverk, som er under utvikling. Målet er å forstå hvordan disse spillene kan fungere som læringsverktøy for nybegynnere i programmering.
Læringsassistenter fra Excited: Anna Holden Jacobsen, Tiril Sjøberg og Hanna Kongelf