Klynge2
Klynge 2: Pedagogikk i IT-pedagogikk
Denne klyngen samler aktiviteter som tar for seg å forbedre metoder for læring og vurdering som vi bruker, øke konstruktiv tilpasning, og å forbedre motivasjonen og evnen til lærerpersonalet for å oppnå dette.
Varierte lærings- og vurderingsmetoder. Vi vil fortsette vår interesse for forbedret læring i prosjekter, på tvers av campus og for førsteårsstudenter. For 2022-26 vil vi bygge på egne beste praksiser, og vellykkede metoder fra dataundervisning oppnådd andre steder, som kollegainstruksjon, teambasert læring, mestringslæring, mappevurdering og formativ tilbakemelding. Excited vil legge til rette for pilotering av læringsintervensjoner for å finne ut hva som passer i vår kontekst, både i små grupper og store klasser med over 1000 elever. I økende grad ønsker vi å ta del i komparative empiriske studier av læringsmetoder, nasjonalt og internasjonalt.
Kultur for kvalitet og deling. Mye variasjon i læringsutbytte ligger hos studentene selv, og studentkollegakultur er en viktig faktor. Lokalt ser vi forskjeller mellom studieprogrammene, for eksempel i tidsforpliktelse. Excited vil arbeide for mer samarbeid med og blant studenter for å utvikle studentkulturen for å fremme læring. De fleste lærere er allerede forpliktet til god undervisning, men er usikre på hvilken tilnærming de skal velge og bekymrer seg for risiko (f.eks. tid, fiasko). Excited vil senke terskelen ved å koble lærere med lignende behov, tilby ressurser og oppmuntre til disiplinspesifikk pedagogisk diskurs.
Innovativ blandet læring. Blandet læring kan utkonkurrere både ansikt-til-ansikt og fullstendig nettbasert læring og er en naturlig vei å gå for flercampusuniversiteter som vårt, for eksempel med prosjektkurs hvor problemeiere, teammedlemmer og rådgivere kan være på flere forskjellige steder. Likevel garanterer ikke blanding som sådan suksess, man må finne en god blanding av online og ansikt-til-ansikt aktiviteter. Covid-19 har dukket opp både muligheter og utfordringer i denne forbindelse.