Masteroppgave 2019
Masterstudent publiserte artikkel basert på sin avhandling fra Excited
I 2019 hadde Excited 20 masterstudenter som jobbet med sine masteroppgaver innen forskning knyttet til Excited.
Et eksempel på disse prosjektene er Vegard Hellems avhandling, som ser på "Effekten av obligatoriske oppgaver på studenters læringsresultat og motivasjon i introduksjonskurs i programmering." Etter å ha jobbet som studentassistent for prosjektleder Hallvard Trætteberg i kurset TDT4100, kjente Hellem diskusjonene blant studentene og personalet angående obligatoriske oppgaver godt. I prosjektet sitt utformet han en forskningsdesign der han kunne teste effekten av disse obligatoriske oppgavene ved å fjerne dem for en gruppe studenter og deretter måle læringsresultatet for studenter med og uten obligatoriske oppgaver.
Hellem oppsummerer dette som i en verden med stor etterspørsel etter datavitenskapsfolk, bør datavitenskapsutdanningen være effektiv og kvalitetsbevisst. En bedre forståelse av hvilken type aktiviteter som er best egnet for å forbedre studentenes læring kunne muliggjøre ytterligere forbedringer for studenter som tar datavitenskapskurs. Resultatene av denne avhandlingen kan brukes som utgangspunkt for videre forskning for å skape den beste datavitenskapsutdanningen.
For Hallvard Trætteberg er studien interessant fra to perspektiver. Som foreleser i faget som ble studert, og som prosjektleder for prosjektet Projects of becoming. "I prosjektet Projects of becoming er vi interessert i studieprogramledernivået og ønsker å gjøre forskning som støtter beslutningstakingen for programledere innen IT," sier Trætteberg. Vegards masterprosjekt er et godt eksempel på hvordan studentdrevet forskning kan hjelpe oss med å ta beslutninger som studieprogramledere, fordi studenter er mye bedre i stand til å belyse de pedagogiske utfordringene i studentenes læringsløp."
Medveileder for prosjektet var Madeleine Lorås. "Dette prosjektet er veldig interessant for min forskning fordi han stiller et spørsmål som har kommet opp i mine intervjuer med studenter," sier Lorås. "Jeg har funnet ut at studentene er veldig påvirket, og noen ganger begrenset, av utdanningsdesignet i kursene og programmene. Obligatoriske oppgaver er en av disse designelementene, og å ha ham forske på dette temaet er svært relevant for min forskning om studieatferd det første året."
Ved å veilede Vegards masteroppgave fikk hun også tilgang til de svært verdifulle dataene han samlet inn. - Vi kunne også legge til noen relevante spørsmål og datainnsamlingspunkter fra Excited og Projects of becoming sitt perspektiv, som jeg senere har brukt i min forskning. I tillegg kunne vi fortsette forskningen selv etter at Vegard ble ferdigutdannet fra NTNU, noe som har resultert i en forskningsartikkel som ble akseptert på Educon 2020 med tittelen "Effekten av obligatoriske oppgaver på studenters læringsresultat og prestasjoner i introduksjonskurs i programmering." I denne artikkelen har vi lagt til eksamensresultatene som en dimensjon i analysen, noe som er en relevant aspekt i mitt doktorgradsprosjekt."