Involvering av Studenter i forskning

Involvering av studenter i Forskning

 

Bendik Deerås var en av studentene som deltok i utarbeidelsen av søknaden. Han jobbet som en læringassistent frem til han ble ferdigutdannet. I 2019 var han medforfatter av en artikkel og presenterte den på den norske nasjonale konferansen for STEM-utdanning (MNT). Foto: Kai T Dragland

 

"I Excited driver de forskning med studenter, ikke på studenter", sier Miriam Lillebo, student ved Institutt for datavitenskap og medlem av Excited-styret.


Bruk av forskning for å lære om forskning

I et av studieprogrammene ved Nord Universitet må studentene lære om det som kalles spillanalyse. Det eneste problemet er at det ikke finnes noen bok eller veiledning for spillanalyse. Derfor fikk studentene i oppgave å gjennomføre en litteraturgjennomgang om spillanalyse. "På den måten lærte studentene om to vitenskapelige analyser samtidig", forklarer Kolås.


Mini prosjekter

Gjennom Excited kan studenter og ansatte søke om finansiering for miniprosjekter. En student som fikk finansiering, var Astradur Isak Larusson.
Førsteårsstudenter ved ett av Nord Universitets studieprogrammer har et prosjektbasert kurs med mye samarbeid. Anchry startet et prosjekt der han utviklet et opplæringskurs for teamlederne, der han lærte dem hvordan de skulle lede sine team. "Opplæringen foregikk hovedsakelig i form av ukentlige møter med teamlederne, samt tilgjengelighet når det var behov", sier Ace.
Ifølge Line Kolås, leder for Exciteds kjerneprosjekt "Læring gjennom konstruksjon", ville prosjekter som disse vært mye vanskeligere å gjennomføre uten SFU Excited. Et senter gjør det mulig for studenter å komme med ideer til prosjekter. "Vi kan begynne å spørre studentene hva de tror vil gjøre studieprogrammene deres bedre", sier hun.

 

Bilde av studenter og ansatte i et møte ved NORD Line Kolås, prosjektleder for "Læring gjennom konstruksjon" i et møte med studenter som er involvert i hennes forskning. Foto: Camerat/Thomas Jergel

 

Læringsassistenter og forskningsassistenter

Et kjerneprinsipp i Excited er å involvere studenter i forskning. Måten Excited gjør dette på, er gjennom læringsassistenter. "Excited har omtrent 20 læringsassistenter, fra andre til femte år", sier Ida Sortland. Hun er administrativ koordinator for Excited og ansvarlig for daglig kontakt med assistentene. "De blir en kobling mellom Excited og resten av studentene".


"Den store forskjellen fra Excited-læringsassistenter er at våre assistenter gjør mye mer enn å hjelpe andre studenter med studier og oppgaver. Våre læringsassistenter bruker 50% av tiden sin på å hjelpe Excited-forskere med alt fra praktiske ting på konferanser til faktisk forskning. De er også forskningsassistenter. Dette øker Exciteds forskningskapasitet".


Når Excited-forskere trenger hjelp med sin forskning, kobles de til en tilgjengelig læringsassistent. Assistentene gjør alt fra å transkribere intervjuer til litteraturgjennomganger, anonymisering eller noen ganger også støtte i analyse av data. Ordningen har vært så vellykket at IDI har adoptert konseptet for seg selv.


Publisering og presentasjon av forskning

Hittil har to studenter vært så involvert i forskning at de har havnet på forfatterlisten. En av dem er Bendik Deraas, en IDI-student og Excited-læringsassistent, som i 2019 var medforfatter av en artikkel og presenterte den på MNT-konferansen.


"Å skrive en vitenskapelig artikkel og se vitenskap i praksis er veldig pedagogisk. Du får en mye bedre forståelse av vitenskapelig metode før du skriver en masteroppgave. Jeg tror også det er veldig få, selv på universitetsnivå, som forstår hvordan forskning faktisk blir utført," forklarer han når han blir spurt om sin forskningserfaring."
 

Samarbeidspartnere

Partnere