IDI arbeidsdag og Excited workshops

IDI arbeidsdag og Excited Workshops

 

"IDI Arbeidsdag og Excited Workshops Å starte universitetsstudiene er ikke nødvendigvis en spasertur i parken. For de fleste er det en helt ny måte å håndtere livet på og en helt ny måte å lære på. Du er plutselig ansvarlig for å møte opp til forelesninger, studere på egen hånd og fullføre oppgaver. "Samtidig prøver mange å finne ut hva IT-studier egentlig er og hvem de skal være som IT-fagfolk," sier prosjektleder Hallvard Trætteberg. Som svar på dette ble IDI Arbeidsdag (IDI arbeidsdag på norsk) startet ved NTNU tilbake i 2017, med medgrunnleggeren Excited PhD Madeleine Lorås. Da den første piloten ble gjort til et permanent tilbud ved avdelingen, intervjuet vi studentene og læringsassistentene.


Målet er å hjelpe førsteårsstudenter med å etablere en rutine med jevn innsats, bruke campusen og arbeide sammen. "En hel dag i uken inviterer vi alle førsteårsstudenter ved IDI til å delta på en arbeidsdag. Her hjelper våre læringsassistenter dem med studiene og oppgavene deres. IDI-studentene har mange obligatoriske oppgaver," forklarer Trætteberg.


Gjennom arbeidsdagen er læringsassistentene tilgjengelige for studentene. Bendik Deraas er en av dem. Han har vært med på IDI Arbeidsdager fra begynnelsen av. "Jeg synes arbeidsdagene har fungert veldig bra!" påpeker Bendik når han blir spurt om sin personlige vurdering av arbeidsdagene. "De har blitt en del av campusidentiteten for mange studenter, noe jeg mener er helt avgjørende for at studentene skal ha det bra. Jeg tviler ikke på at arbeidsdagene har forbedret læringsmiljøet vårt.


Lorås evaluerer kontinuerlig arbeidsdagene. Forskningen hennes bekrefter Bendiks uttalelse; 73% av studentene som deltar på arbeidsdagene, sier at de jobber mer effektivt og er mer motivert for å arbeide med studiene sine.


IDI Arbeidsdager profesjonalisert i 2019 

"2019 har virkelig vært året der IDI-arbeidsdagene har blitt forankret som en integrert del av IDI-studieprogrammene," sier Lorås. Mens arbeidsdagene tidligere ble løst organisert av Lorås og Excited læringsassistenter, er ting nå profesjonalisert til det punktet der Lorås kan ta en mer tilbaketrukket rolle. "Den daglige driften av arbeidsdagene går nå uavhengig av meg," sier hun.


IDI-arbeidsdagene ble startet for å oppmuntre flere studenter til å bruke campusen. Tallene viser at studentene som deltar på arbeidsdagene, har nytte av dem. "Likevel bruker mange studenter campusen for lite," forklarer Lorås. Å få tak i studentene som ikke er på campus, har vært en stor utfordring for universitetene generelt i mange år. Å nå ut til disse studentene vil få økt oppmerksomhet fra IDI-arbeidsdagene i 2020.


Høykvalitets læring fasilitert av høykvalitets læringsassistenter 

Læringsassistentene i arbeidsdagene er opplært i pedagogikk. "God opplæring for alle læringsassistentene i avdelingen vår er viktig, og noe Excited fokuserer sterkt på," forklarer Trætteberg. Å sørge for at assistentene vet hvordan de skal oppmuntre til læring, er avgjørende for at arbeidsdagene skal kunne løfte studentenes læring. "Vi vil ikke at de skal gi studentene svaret, men hjelpe dem med å finne det selv," fortsetter Trætteberg.


Karen Dahl Aarhus er en av de faste deltakerne på IDI-arbeidsdagene. "Vi har veldig god tilgang til læringsassistenter her. Derfor dedikerer jeg disse dagene til oppgavene jeg sliter mest med. Det er en veldig effektiv måte å studere på. Jeg tror ikke jeg ville ha klart alle oppgavene uten denne dagen." "Jeg synes arbeidsdagene er veldig bra," sier Lars Strømholm, en annen fast deltaker på arbeidsdagene. "Hvis ikke annet, er dette en grunn for meg til å komme ut av leiligheten min og komme hit for å arbeide."


Begeistret for Excited Workshops 

Etter suksessen med IDI-arbeidsdagen har vi prøvd ut ideen på vår Gjøvik-campus og ser på hvordan vi kan inkludere den i Ålesund. På Nord Universitet er konseptet endret for å passe de lokale behovene og kalles Excited workshops. "Våre workshops holdes om ettermiddagen og starter med en mini-forelesning på 10 minutter, i motsetning til IDI-workshops som holdes på dagtid," sier Line Kolås. Hun er førsteamanuensis ved Nord Universitet og leder for Excited delprosjektet "Læring gjennom konstruksjon."


"Vi bruker mini-forelesningene til å gi studentene input som vi ser at de ønsker og trenger, men som ikke passer inn i den vanlige studieplanen. Excited workshops er veldig populære og har høy deltakelse," fortsetter Kolås.


"Jeg får hjelp lett, og det gir meg mer motivasjon til å jobbe sent," sa en student ved Nord Universitet da han ble spurt om Excited Workshops."


 

Samarbeidspartnere

Partnere