Previous Page  95 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 95 / 222 Next Page
Page Background

95

som ikke krever stor forflytning og innebærer en grad av nærkontakt med andre er

gode og motiverende ting å drive med ganske lenge.

Kampsport. Ill: Privat

5.3.1 Sammendrag

Organiseringen av aktiviteter som synshemmede er deltakere i bør skje på en måte

som retter mest mulig energi mot innholdet i øvelsen og mindre på orientering.

Å bevege seg raskt mellom fysiske holdepunkter er energikrevende. Derfor vil

bevegelse i fysisk tilknytning til apparat eller gruppe ved hjelp av et tredjeobjekt,

f.eks. tau gi holdepunkter for spatial fortolkning og kontroll.

Reflekterende lys, spesielt fra store gulv- og bordflater, kan virke svært sjenerende og

bør unngås i tilfeller hvor det barnet/ungdommen har nytte av orienteringssyn. Unngå

motlys. Der det er nyttig og mulig kan man anvende kontraster, f.eks. ved merking av

gulvflater, hjørner, vester/bånd med kontrastfarger på medspillere i grupper.

Benytt korte, presise begreper ved instruksjon, og vær forsikret om at barnet/

ungdommen har registrert informasjon.

Forsøk å bringe barnet inn i aktiviteter som også ivaretar sosialt fellesskap. Mange

aktiviteter kan utøves i lang tid innenfor en gruppe eller sammen med bare en person,

gjerne ved kroppskontakt.