95
som ikke krever stor forflytning og innebærer en grad av nærkontakt med andre er
gode og motiverende ting å drive med ganske lenge.
Kampsport. Ill: Privat
5.3.1 Sammendrag
Organiseringen av aktiviteter som synshemmede er deltakere i bør skje på en måte
som retter mest mulig energi mot innholdet i øvelsen og mindre på orientering.
Å bevege seg raskt mellom fysiske holdepunkter er energikrevende. Derfor vil
bevegelse i fysisk tilknytning til apparat eller gruppe ved hjelp av et tredjeobjekt,
f.eks. tau gi holdepunkter for spatial fortolkning og kontroll.
Reflekterende lys, spesielt fra store gulv- og bordflater, kan virke svært sjenerende og
bør unngås i tilfeller hvor det barnet/ungdommen har nytte av orienteringssyn. Unngå
motlys. Der det er nyttig og mulig kan man anvende kontraster, f.eks. ved merking av
gulvflater, hjørner, vester/bånd med kontrastfarger på medspillere i grupper.
Benytt korte, presise begreper ved instruksjon, og vær forsikret om at barnet/
ungdommen har registrert informasjon.
Forsøk å bringe barnet inn i aktiviteter som også ivaretar sosialt fellesskap. Mange
aktiviteter kan utøves i lang tid innenfor en gruppe eller sammen med bare en person,
gjerne ved kroppskontakt.