Previous Page  94 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 94 / 222 Next Page
Page Background

94

Dette kan være ekstra påkrevet år det er bevegelseshemning i tillegg. Når det er

bevegelseshemning med i bildet, må instruktøren avpasse sin plassering i henhold til

hvorvidt det er behov for manuell assistanse.

Strategi

Lær enkle øvelser slik at de blir automatisert og enklere å «hente frem» fra

hukommelsen senere. Innøv noen opplegg som går igjen og gjennomfør disse likt

hver gang. Det gir trygghet og muligheter for mestring og følelse av å lykkes.

Forståelse

I innlæring av øvelser må det gis korte, presise forklaringer. Dette er viktig å huske

for alle som anvender samme type opplegg. Dersom instruksjonen endres, kan det

lett føre til forvirring og tap av motivasjon. Korte ord og uttrykk har mulighet for å

bli lært og erindret i langtidshukommelsen, som hos disse barna er best. Når språket

vanskeliggjøres kan korte uttrykk fanges lettere opp enn sammensatte setninger.

«Sperrer» og redusert dømmekraft

For mange kan aktiviteter som tidligere har vært uproblematisk, bli skremmende. Det

å være i vann, miste kontakten med underlaget o.l. fremkalle utrygghet som igjen

skaper stor anspenthet. Når dette oppstår, må man vise aktsomhet og ikke presse

barna/ungdommene inn i aktiviteten. Treningsmessig vil en ikke oppnå noe med å

tøye grensene, men heller bidra til skader og psykiske belastninger. Andre kjenner

ikke sine egne begrensninger, men kaster seg bokstavelig talt ut i aktiviteter uten å

finne ro til å motta instruksjon eller vente på signal. De har ingen opplevelse av fare

ved f.eks. å klatre opp i trapes og hoppe derfra uten oversikt over nedslagsfeltet.

I disse tilfellene gjelder det å passe nøye på og komme utøverne i forkant med

begrensninger. Et fast program vil gjøre også dette litt mer forutsigbart for den som

har ansvar for treningen.

Venner/sosialt fellesskap

Det kan være positivt å bringe barna inn i sosiale aktiviteter hvis det er mulig. Dette

er krevende i kombinasjon med å finne aktiviteter som kan opprettholdes og tilpasses

over tid, men det har vist seg at f.eks. dans, svømming, judo og lignende aktiviteter,