![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0200.png)
200
Introduser klare regler, faste rutiner og forutsigbarhet. Fysisk tilrettelegging og faste
rammer er en del av dette, og hjelper barnet med å skjerpe oppmerksomheten.
Oppmerksomhet/hukommelse
Som nevnt flere ganger, kan oppmerksomheten være svært varierende. Den kan endre
seg underveis i ei treningsøkt, påvirket av både ytre og indre faktorer. Et eksempel på
en indre faktor i endring er epileptisk aktivitet, som ofte bare påvirker sansene og kan
skape variabel tilstedeværelse.
Når barnet enda beveger seg relativt greit sammen med resten av en gruppe
eller i en til en-situasjon, kan det virke som om spesiell tilrettelegging i form av
læringsprosedyrer ikke er påtrengende. Selv om barnet stort sett følger de andre
i aktivitet, anbefales likevel at den som har ansvaret for øvingstimen gjennomgår
strukturen verbalt med barnet. I tillegg bør det være perioder hvor barn med JNCL har
spesielt tilrettelagte øvelser med henblikk på å imøtegå bevegelsesinnskrenkninger
og å øke evnen til koordinering og balanse. Rekkefølgen i dette programmet bør
være fast. Gå gjennom planen for økta sammen. Sett dere ned og forsøk å holde
konsentrasjonen om emnet til dere er ferdige. Forsøk mest mulig å få barnet til å
være den aktive. Vektlegg hva som skal skje, rekkefølge, hvor (evt. apparat). En
kroppsøvingstime består av mange enkelthendelser, og man kan stykke dem opp
i ganske mange elementer. Her er det mange muligheter for å øve opp oversikt og
tilstedeværelse.
Observer antall avbrekk i oppmerksomheten innenfor en gitt tidsramme. Krav om
deltagelse må tilpasses dagsform. Her gjelder behovet for å kjenne barnet, både mht.
dennes behov for å få små pauser, men også at den som er ansvarlig for aktivitetene
skal kunne avgjøre når det er forsvarlig å presse på.