Previous Page  200 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 200 / 222 Next Page
Page Background

200

Introduser klare regler, faste rutiner og forutsigbarhet. Fysisk tilrettelegging og faste

rammer er en del av dette, og hjelper barnet med å skjerpe oppmerksomheten.

Oppmerksomhet/hukommelse

Som nevnt flere ganger, kan oppmerksomheten være svært varierende. Den kan endre

seg underveis i ei treningsøkt, påvirket av både ytre og indre faktorer. Et eksempel på

en indre faktor i endring er epileptisk aktivitet, som ofte bare påvirker sansene og kan

skape variabel tilstedeværelse.

Når barnet enda beveger seg relativt greit sammen med resten av en gruppe

eller i en til en-situasjon, kan det virke som om spesiell tilrettelegging i form av

læringsprosedyrer ikke er påtrengende. Selv om barnet stort sett følger de andre

i aktivitet, anbefales likevel at den som har ansvaret for øvingstimen gjennomgår

strukturen verbalt med barnet. I tillegg bør det være perioder hvor barn med JNCL har

spesielt tilrettelagte øvelser med henblikk på å imøtegå bevegelsesinnskrenkninger

og å øke evnen til koordinering og balanse. Rekkefølgen i dette programmet bør

være fast. Gå gjennom planen for økta sammen. Sett dere ned og forsøk å holde

konsentrasjonen om emnet til dere er ferdige. Forsøk mest mulig å få barnet til å

være den aktive. Vektlegg hva som skal skje, rekkefølge, hvor (evt. apparat). En

kroppsøvingstime består av mange enkelthendelser, og man kan stykke dem opp

i ganske mange elementer. Her er det mange muligheter for å øve opp oversikt og

tilstedeværelse.

Observer antall avbrekk i oppmerksomheten innenfor en gitt tidsramme. Krav om

deltagelse må tilpasses dagsform. Her gjelder behovet for å kjenne barnet, både mht.

dennes behov for å få små pauser, men også at den som er ansvarlig for aktivitetene

skal kunne avgjøre når det er forsvarlig å presse på.