199
Ramme om øvings/aktivitetssituasjonen
Med redusert oversikt utvikles det behov for tilrettelegging. Det bør være en fast
plass til å skifte tøy, med evt. kurv for småplagg på samme sted for hver gang. Det
samme gjelder for dusjen. Likeså bør det være ei fast «rute» mellom de ulike stedene
hvor ungdommen oppholder seg i løpet av ei treningsøkt. Dette er grunnleggende
prinsipper innenfor blindepedagogikk, men blir ekstra viktige i forhold til barn og
ungdom med JNCL, på grunn av svært kort minnespenn og evne til konsentrasjon.
Hvis det meste varierer fra hver gang man skal ha ei treningsøkt, øker stressnivået
helt unødig. Alle elementer som bidrar til å skape ro og oversikt er viktige, og fysisk
tilrettelegging er ett av dem.
Tilrettelagt for av- og påkledning i garderobe. Barnets plass er ved begynnelsen på
hylla. Klærne er plassert samlet i en kurv, skoene nær inntil – inne i hylla, og jakken
på kroken. Ill: ALE
Tidligere er behovet for et fast utvalg av aktiviteter/øvelser vektlagt. I starten, dvs.
i fase 1, kan det nok være rom for en viss variasjon vedrørende innhold, rekkefølge
o.a., men etter hvert vil det også inntre et behov for å strukturere mønsteret av
aktivitetene. Begrunnelsen er den samme som ved fysisk struktur: Man vil søke å
begrense tilgangen på nye, distraherende elementer.
Barn med JNCL har ofte særinteresser, og for motivasjonens skyld kan det være
hensiktsmessig å planlegge innholdet i aktivitetene sammen med barnet, så disse
interessene kan være med å prege, i alle fall deler av dette – helst hvor man arbeider
en mot en.