Previous Page  199 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 199 / 222 Next Page
Page Background

199

Ramme om øvings/aktivitetssituasjonen

Med redusert oversikt utvikles det behov for tilrettelegging. Det bør være en fast

plass til å skifte tøy, med evt. kurv for småplagg på samme sted for hver gang. Det

samme gjelder for dusjen. Likeså bør det være ei fast «rute» mellom de ulike stedene

hvor ungdommen oppholder seg i løpet av ei treningsøkt. Dette er grunnleggende

prinsipper innenfor blindepedagogikk, men blir ekstra viktige i forhold til barn og

ungdom med JNCL, på grunn av svært kort minnespenn og evne til konsentrasjon.

Hvis det meste varierer fra hver gang man skal ha ei treningsøkt, øker stressnivået

helt unødig. Alle elementer som bidrar til å skape ro og oversikt er viktige, og fysisk

tilrettelegging er ett av dem.

Tilrettelagt for av- og påkledning i garderobe. Barnets plass er ved begynnelsen på

hylla. Klærne er plassert samlet i en kurv, skoene nær inntil – inne i hylla, og jakken

på kroken. Ill: ALE

Tidligere er behovet for et fast utvalg av aktiviteter/øvelser vektlagt. I starten, dvs.

i fase 1, kan det nok være rom for en viss variasjon vedrørende innhold, rekkefølge

o.a., men etter hvert vil det også inntre et behov for å strukturere mønsteret av

aktivitetene. Begrunnelsen er den samme som ved fysisk struktur: Man vil søke å

begrense tilgangen på nye, distraherende elementer.

Barn med JNCL har ofte særinteresser, og for motivasjonens skyld kan det være

hensiktsmessig å planlegge innholdet i aktivitetene sammen med barnet, så disse

interessene kan være med å prege, i alle fall deler av dette – helst hvor man arbeider

en mot en.