Previous Page  196 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 196 / 222 Next Page
Page Background

196

Det er meget viktig at familien som helhet får et bredt hjelpetilbud allerede fra

diagnostiseringsøyeblikket, og at de så snart som mulig deler sin informasjon med

skole- og helsevesen. Dette er vesentlig for at barnet skal bli optimalt imøtekommet i

henhold til sine behov.

10.1 Fase 1

Som omtalt tidligere, oppdages oftest JNCL med at synsfunksjonen endrer seg og

påvirker orienteringsferdighetene, ref. kap. 3.1. Noen rapporterer at de i begynnelsen

observerte at barnet anvendte lang tid på å finne igjen ting, hadde vansker med å

registrere gjenstander med spesielle farger etc. En viss grad av strategiendring er

altså observerbar tidlig i utviklingsforløpet.

Synsnedsettelsen, kombinert med begynnende degenerative nevrologiske endringer,

medfører, som anført i kap. 3.1.7., holdningsforandringer og rigiditet. Denne preger

både grov- og fin muskulatur, det siste ofte i form av rask, eller løpsk tale tidlig i

forløpet. I denne perioden debuterer også ofte epilepsi. Slik sett er det viktig å huske

at barnet helt fra starten må slite med flere store påkjenninger som preger dem og

deres møte med omgivelsene. I denne situasjonen, som rimelig nok preges av stor

utrygghet, begynner barnet i tillegg å få økt press på seg i form av utredninger med

påfølgende tiltak på flere områder, både medisinsk, pedagogisk og psykososialt. For

ikke å bli for overveldende i starten, bør samarbeidet mellom etatene være godt,

slik at de som forventes å få mest direkte kontakt med barnet i hverdagslivet blir

de som i første omgang etablerer kontakt med barnet. Andre som skal yte tjenester

overfor barnet og familien kan tjene på å presentere seg litt etter litt, så starten ikke

blir så overveldende. Den lokale fysioterapitjenesten kobles alltid raskt inn, med

veiledning mht. funksjonelle aktiviteter for å øke motorisk funksjon. En forutsetning

for at dette skal lykkes, er et godt samarbeid mellom skole, fysioterapitjenesten,

hjemmet og de som bidrar i tilrettelegging av fritidsaktiviteter. Pga. de begynnende

leddforandringene vil det særlig være et behov for at fysioterapeut kan gi råd om bl.a.

stillinger og bevegelser som helst bør unngås og som bør vektlegges.

Likeså er det et

vesentlig moment at alle instanser som har å gjøre med barnet i fysisk aktivitet på et

tidlig stadium finner frem til noen øvelser og kjerneaktiviteter som kan tilpasses ulik

funksjon og bidra til gjenkjennelse i ulike faser av sykdommen.

Samtidig med at dette iverksettes, er det imidlertid all grunn til å påpeke at det aller

viktigste på dette stadiet er å legge til rette for at barnet kan delta så mye som mulig i

aktivitet og sosialt fellesskap med andre barn.