Previous Page  198 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 198 / 222 Next Page
Page Background

198

aktiviteter som barnet/ungdommen finner innholdsrike, og hvor de kan utfolde

seg fritt på egne premisser. I begynnelsen, når synet enda er tilfredsstillende

mht. å orientere seg, vil oftest barnet aktivere seg uten mye tilrettelegging.

Man bør imidlertid være oppmerksom på at spenningene i muskulaturen med

koordinasjonsvansker allerede er til stede, selv om de ikke synes godt på et tidlig

tidspunkt. Dessuten er det anstrengende å holde nakken og overkroppen i en stilling

som medfører visuell oversikt, dvs. litt dreid. Til sammen utgjør dette en belastning

på kroppen som virker trettbart, og som øker pausebehov. Derfor anbefales å være

oppmerksom på tegn til trettbarhet og regulere intensiteten i aktiviteten deretter.

Likeså anbefales å legge inn små pauser med avspenningsøvelser. Det anbefales

regelmessig sjekk av status innenfor testprosedyrene i kap. 4, f.eks. et par ganger

årlig i tillegg til mer spesifikk nevromotorisk status utført av fysioterapeut. Dette

kan utføres av alle som står for aktivisering, både de som har mest kontakt med

brukeren til daglig, men også av fysioterapeut. Alle funksjonsendringer og justering

av aktivitetsbildet som fremkommer på bakgrunn av dette må kommuniseres til alle

ansvarlige, så tiltakene samkjøres.

Romorientering/spatial forståelse

Med JNCL følger nedsatt ledd- og muskelsans. Når det i tillegg er synsnedsettelse,

eller mangel på syn, påvirkes både balansefunksjonen og evnen til å orientere

seg i rommet. Dette har konsekvenser for spatial oversikt, som svekkes, og det

påvirker også evnen til å bedømme forholdet mellom objekter i definerte rom,

eller flater. En god ide for å imøtekomme denne utviklingen vil være å vektlegge

flere gjøremål som har karakter av spatial organisering. Det kan være hvordan man

plasserer ting på bordet, kler av og på seg eller setter sammen apparater for øvelser.

Henled ungdommens oppmerksomhet på plasseringen av gjenstander og få dem

til å bidra med delaktighet. Ved plassering av apparater og definering av stasjoner

ved stasjonstrening er det viktig at barnet selv er delaktig. I f.eks. fysioterapi- og

kroppsøvingstimer har min erfaring vært at ungdommene har vært mer nærværende

i forhold til timens innhold når de har vært med på å organisere arealet de senere har

anvendt til aktivitet. Dette er med på å forsterke hukommelsen omkring og holde

fokus på timens innhold. At det spatiale konseptet, altså gjenstandenes innbyrdes

plassering, er likt fra gang til gang, er en viktig læringsmessig forutsetning. Derved

kan energien fokuseres mer mot innholdet i aktivitetene og de fysiske og mentale

prosessene omkring disse, mens det spatiale konseptet overlates til langtidsminnet.

Eventuelle forandringer av konseptet bør alltid gjøres sammen med barnet/

ungdommen og vedlikeholdes over et visst tidsperspektiv for å etableres i minnet, jfr.

kap. 5 «Rammestruktur og organiseringsformer».