Previous Page  197 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 197 / 222 Next Page
Page Background

197

Man pleier å anbefale at den samme personen følger opp brukeren med JNCL,

nettopp på grunn av de spesielle problemene med hukommelse og verbal

kommunikasjon. En kjent person kan mye lettere vite hva som kommuniseres og

dermed bidra til å senke frustrasjonsnivået som ellers har lett for å oppstå. I alle faser

av JNCL har lokal fysioterapeut faglig ansvar for å foreta regelmessig motorisk og

nevrologisk status med eventuell påfølgende endring i aktivitetsforslag rettet mot

skole, hjem og bolig.

Kroppsøving og fysisk aktivitet

Det er viktig å holde seg i god fysisk form. Fysisk aktivitet anses som viktig for å

trenere sykdomsutviklingen og å gjøre bruk av kroppen som et middel til å influere

på ulike sider av fysisk og mental funksjon. Dette er en viktig arbeidshypotese når

man har ansvar for et individ med diagnosen JNCL. Det anbefales at man tidlig i

sykdomsforløpet går inn for å skape en interesse for fysisk aktivitet, gjerne i form

av lek og generell aktivitet, men også idrett. Fysisk aktivitet bør ha en høy prioritet

i opplæringen av disse barna og helst programfestes fra den dagen diagnosen stilles.

Innhold og type aktivitet vil endre seg med sykdomsforløpet.

Velg først ut ferdigheter som bygger på store muskelgrupper og som ikke er for

teknisk vanskelige. Tanken bak dette er at barnet skal kunne drive i lang tid med

samme aktivitet, og at de bl.a. gjennom dette kan ha et felles interessefelt med andre

så lenge som mulig. I tillegg må det også satses på håndmotorikk, talefunksjon og

perseptuelle ferdigheter.

Det har vist seg at barn og unge med JNCL som har interesse for trening og idrett,

ofte opprettholder interessen langt opp i årene. Etter mange års erfaring mener vi

også å kunne ha dekning for at regelmessig og allsidig aktivitet også virker klart

funksjonsforbedrende. Barn og unge med JNCL bør være fysisk aktive både på skolen

og hjemme. Treningen bør være allsidig i starten. Ved siden av dette er det fint å gå så

mye som mulig. Å delta i lek i skolegården, klatre i trær, svømme, gå på ski, sykle er

eksempler på gode aktiviteter.

Første bud for å lykkes med å få barn til å være fysisk aktive, er at det skal være

moro. Det er spesielt viktig for disse barna. Ved å spille på de spesielle interessene

deres og trekke temaene inn i øktene med fysisk aktivitet, kan motivasjonen øke

betraktelig.

Et aktivt barn har svært ofte stor innsatsvilje i deltagelse innenfor motoriske

aktiviteter, særlig de som omfatter sosiale fellesskap. Det er svært viktig å finne