Previous Page  104 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 104 / 222 Next Page
Page Background

104

Avspenningsfasen følger som en naturlig del av innsatsen når man anvender god tid

og aktiviteten utføres i rolig tempo. Ill: ALE

Følge brukerens rytme

Alle har sin rytme som harmonerer med frekvensen på respirasjonen, eller pusten.

De fleste av oss kan tilpasse seg andre rytmer, f.eks. følge en verbal instruksjon eller

musikk. Ved tilfeller hvor sentralnervesystemet er berørt og det foreligger spastisitet

eller rigiditet, er det ikke like enkelt å følge en instruksjon som omfatter rytme, særlig

til musikk, fordi rytmen er statisk. Evne til rytmeveksling kommer i stand på grunnlag

av pustefrekvensen, og den endres ved avspenning. Derfor må en medspiller tilpasse

seg elevens bevegelsesrytme, eller pustefrekvens og legge bevegelsene i forhold til

denne. Avspenningselementet legges til en sekvens hvor man fokuserer på pusten, - i

dette tilfellet utpust.

Avspenning i form av berøring

De fleste av oss synes det er behagelig å bli berørt. Hudkontakt utløser endringer

i kroppens fysiologi, bl.a. ved påvirkning av respirasjonsmønster, senkning av

muskulært spenningsnivå og påvirker også flere dypere funksjoner på hjernenivå

og det vegetative nervesystemet. Ikke all berøring føles like god, og den samme

kontakten oppleves ulikt av flere personer. Når det gjelder personer med JNCL

utvikler mange dessuten økt sensibilitet for berøring. De fleste synes imidlertid at

strykninger og løsgjørende grep er godt.