104
Avspenningsfasen følger som en naturlig del av innsatsen når man anvender god tid
og aktiviteten utføres i rolig tempo. Ill: ALE
Følge brukerens rytme
Alle har sin rytme som harmonerer med frekvensen på respirasjonen, eller pusten.
De fleste av oss kan tilpasse seg andre rytmer, f.eks. følge en verbal instruksjon eller
musikk. Ved tilfeller hvor sentralnervesystemet er berørt og det foreligger spastisitet
eller rigiditet, er det ikke like enkelt å følge en instruksjon som omfatter rytme, særlig
til musikk, fordi rytmen er statisk. Evne til rytmeveksling kommer i stand på grunnlag
av pustefrekvensen, og den endres ved avspenning. Derfor må en medspiller tilpasse
seg elevens bevegelsesrytme, eller pustefrekvens og legge bevegelsene i forhold til
denne. Avspenningselementet legges til en sekvens hvor man fokuserer på pusten, - i
dette tilfellet utpust.
Avspenning i form av berøring
De fleste av oss synes det er behagelig å bli berørt. Hudkontakt utløser endringer
i kroppens fysiologi, bl.a. ved påvirkning av respirasjonsmønster, senkning av
muskulært spenningsnivå og påvirker også flere dypere funksjoner på hjernenivå
og det vegetative nervesystemet. Ikke all berøring føles like god, og den samme
kontakten oppleves ulikt av flere personer. Når det gjelder personer med JNCL
utvikler mange dessuten økt sensibilitet for berøring. De fleste synes imidlertid at
strykninger og løsgjørende grep er godt.