Kapittel 6 Læring og læringsvinduer
89
6.4.3 Opplæring i orientering og fysisk tilrettelegging
Mye av læringen i gjørefagene handler om å lære orientering, det vil si i det å
rette oppmerksomheten mot viktige detaljer i omgivelsene. Lærerens arbeid
er med andre ord å styre elevens oppmerksomhet mot de viktige tingene. I en
orienteringssituasjon skal eleven lære å være oppmerksom mot «kjennemer-
ker» og «ledelinjer». Eksempler på kjennemerker er stolper, postkasser, dører
og slutten på et rekkverk. Eksempler på ledelinjer er vegg, fortauskant eller et
rekkverk. Man kan si at kjennemerkene skal fungere som orienteringsposter
og delmål på veien frem til målet, mens ledelinjer utgjør et geografisk mønster
som leder eleven frem mot neste kjennemerke. Man bør for eksempel passe
på at kjennemerkene og ledelinjene ikke forsvinner vinterstid. Viser det seg
at valgte kjennemerker og ledelinjer er for vanskelige for eleven, bør man vur-
dere fysisk tilrettelegging, for eksempel å erstatte en vanskelig gresskant med
et rekkverk.
Et eksempel på fysisk tilrettelegging: Thomas hadde på grunn av synstapet fått van-
skeligheter med å finne frem til lekeplassen som ligger midt ute på skolens gress-
plen. Skolen løste problemet ved å lage en sti av grus, og henge opp et tau mel-
lom skolebygget og lekeplassen. I tillegg satte man opp et «lydfyr» ved lekestativet.
Resultatet ble at Thomas kunne fortsette med å være sin egen sjåfør i friminuttene.
Det kan være hensiktsmessig å lage en analyse over en løype eller rute der
en elev skal lære selvstendig forflytning. En analyse over en mobilitetsrute er
fremstilt i tabell 5.
Tabell 5:
Analyse av mobilitetsrute
Rute 1: fra klasserommet til garderoben
Nr. Kjennemerke
Ledelinje, posisjon og
neste kjennemerke
Fysisk tilrettelegging
1
Dør til A-korridoren
Følg vegg venstre side til
dobbeltdør
Fjerning av dørstokk
2
Dobbeltdør til gang
Følg veggen høyre side til
døråpningen
Gelendre på høyre vegg
3
Døråpning til korridor
Følg veggen venstre side til
døren til Hans
Symbol på døren
4
Døren til Hans
Kryss rommet til gardero-
bedøren motsatt side
Symbol på døren
5
Osv.
Osv.
Osv.