Background Image
Previous Page  87 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 87 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 6 Læring og læringsvinduer

83

Som lærer må man blant annet tilrettelegge visuelt læringsmateriale til taktilt

læringsmateriale. Å bruke den taktile sansen betyr at eleven også vil utvikle

denne sansen. Taktil læring krever tid, og dette bør man som lærer ta høyde for

i planleggingen. Bruk av taktil persepsjon vil kunne påvirkes av sykdomsutvik-

lingen når motorikken blir dårligere. Om elevens håndmotorikk er påvirket av

sykdommen, vil det bli vanskeligere å undersøke objekter ved hjelp av hånden.

I slike situasjoner vil auditiv læring bli viktigere.

Hender i arbeid. Å bygge med lego kan være en motiverende form for taktil læring.

6.3.3 Det auditive læringsvinduet

Auditiv læring vil alltid være viktig for elever med JNCL. Hørselen blir ikke på-

virket av sykdomsutviklingen i samme grad som det visuelle og taktile. Auditiv

læring kan ofte betraktes som et supplement til visuell og taktil læring. Når

eleven for eksempel undersøker et objekt, bør man være nøye med å gi auditive

Et godt eksempel på taktil læring er punktskriftslesing. I starten vil eleven ikke

oppfatte punktene i punktskriftcellen, men gjennom øving kan dette læres.