Kapittel 6 Læring og læringsvinduer
83
Som lærer må man blant annet tilrettelegge visuelt læringsmateriale til taktilt
læringsmateriale. Å bruke den taktile sansen betyr at eleven også vil utvikle
denne sansen. Taktil læring krever tid, og dette bør man som lærer ta høyde for
i planleggingen. Bruk av taktil persepsjon vil kunne påvirkes av sykdomsutvik-
lingen når motorikken blir dårligere. Om elevens håndmotorikk er påvirket av
sykdommen, vil det bli vanskeligere å undersøke objekter ved hjelp av hånden.
I slike situasjoner vil auditiv læring bli viktigere.
Hender i arbeid. Å bygge med lego kan være en motiverende form for taktil læring.
6.3.3 Det auditive læringsvinduet
Auditiv læring vil alltid være viktig for elever med JNCL. Hørselen blir ikke på-
virket av sykdomsutviklingen i samme grad som det visuelle og taktile. Auditiv
læring kan ofte betraktes som et supplement til visuell og taktil læring. Når
eleven for eksempel undersøker et objekt, bør man være nøye med å gi auditive
Et godt eksempel på taktil læring er punktskriftslesing. I starten vil eleven ikke
oppfatte punktene i punktskriftcellen, men gjennom øving kan dette læres.