78
Lære for livet
6.2 Strukturer og rutiner
6.2.1 En god start og en god avslutning
Rutiner og struktur er viktige komponenter i skolehverdagen for alle elever.
Dette gir elevene en kjent og trygg ramme som gir nødvendig forutsigbarhet.
En god start på dagen er spesielt viktig for elever med JNCL, og det vil bli
viktigere med økende alder. Å gå inn på rekke, hilse, opprop og sang er gode
oppstartsrutiner. Å sitte sammen med klassekameratene i en morgensamling,
der alle sier noe om seg selv, gir eleven med JNCL god oversikt. Gode morgen-
samlinger kan føre til økt klassefølelse og sosial tilhørighet og bør videreføres
langt opp i klassene. Faste rutiner for avslutning på dagen vil på samme måte
være med på å danne en fast struktur og en trygg ramme om dagen.
6.2.2 Oppmerksomhetsretting
Før enhver aktivitet kan begynne, må man sikre seg at eleven retter sin opp-
merksomhet mot den aktuelle aktiviteten. Skal man lære noe, eller gjennom-
føre en aktivitet, faglig eller sosialt, må utgangspunktet være felles. En av læ-
rernes oppgaver er å få eleven til å rette oppmerksomheten mot det aktuelle
temaet. Oppmerksomhet og motivasjon hører tett sammen.
Men hva er egentlig oppmerksomhetsretting? Gibson (1966) forklarer dette
på en slående måte: Det er forskjell på «å høre og å lytte», på «å kjenne og å
berøre», og på «å se eller å granske». Læringsmodiene er «å lytte», «å berøre»
og «å granske». I disse modiene søker eleven etter informasjon, og eleven vil
finne kunnskap. De passive formene «å høre», «å kjenne» og «å se» betyr egent-
lig bare at eleven registrerer noe, men at han/hun ikke
oppdager
informasjon og
dermed ikke utvikler ny kunnskap.
Eksempel på aktiv og passiv form for oppmerksomhetsretting: Radioen på kjøkkenet
sender nyhetene. Den passive personen vil registrere at radioen står på, men ikke
huske hva som ble sagt. Kanskje var «hodet et annet sted», eller man var opptatt med
å spise. Den aktive lytteren vil i etterkant av sendingen kunne gjengi nyhetsinnholdet.
Lærerens oppgave er å få eleven inn i den aktive modusen for registrering i
henhold til den aktuelle oppgaven. Dette er oppmerksomhetsretting, noe som
noen ganger kan være vanskelig å få til når man underviser elever med JNCL.
Men det er relativt lett å registrere når eleven er i rett modus, fordi hele krop-
pen deltar når man er oppmerksom. Den aktive lytteren innstiller hørselen mot