86
Lære for livet
undervisningsmetode kan man bygge opp elevens forståelse for mellommen-
neskelige relasjoner.
6.4 Gjørefagene mobilitet og ADL: opplæring i selvstendighet
Skolen er en viktig aktør for å fremme barns selvstendighet og mestring.
Prosessen skjer vanligvis mer eller mindre automatisk. Organiseringen, inn-
holdet og måten det undervises på i skolen fremmer utviklingen av selvsten-
dige elever. Slike prosesser er ikke like selvfølgelige for elever med JNCL. Uten
kunnskap om behovene til barn og ungdommer med JNCL kan man som lærer
fort havne i en situasjon der skolen fokuserer mye på omsorg og mindre på
mestring og selvstendighet.
Barn har rett til å utvikle seg ut fra sitt potensial uansett diagnose. Det å
være i stand til å velge, å påvirke, å handle eller å yte etter evne og kapasitet er
livskvalitet, og det er kognitivt stimulerende. Det er derfor viktig at elever med
JNCL blir stimulert til å lære å mestre situasjoner istedenfor at situasjonen blir
håndtert av andre.
Begrepene mestring og selvstendighet må imidlertid gis ulik mening av-
hengig av elevens aktuelle ståsted. Det er for eksempel forskjell på det å kunne
forsyne seg selv med saft og det å formidle at man ønsker saft. Begge variantene
inkluderer kvalitetselementet å kunne påvirke egen situasjon, men er eksem-
pler på to ulike typer selvstendighet. Den dagen noen fyller i glasset for eleven
uten at eleven involveres, har man fra en pedagogisk synsvinkel mistet noe.
6.4.1 Å fremme «sjåførrollen»
Mobilitet og ADL er viktige selvstendighetsfag for synshemmede elever.
Hvorfor skal barn og unge med JNCL lære mobilitet og ADL? Opplæringen
tar tid og ressurser, opplæringsformen kan oppfattes som lite inkluderende, og
opplæringsmålene kan oppfattes som svært kortsiktige og meningsløse med
tanke på JNCL-sykdommens forløp.
Mobilitet og ADL er likevel viktige fag for elever med JNCL. Helst skal fa-
gene nesten betraktes som en kultur som gjennomsyrer hverdagen fra tidlig
morgen til sen kveld. Gjørefagene kan betraktes som limet i hverdagen som
medfører at dagen får flyt og henger sammen. Om man for eksempel som mu-
sikkelsker ikke finner CD-spilleren sin, så forstyrres flyten, og man får fort et
unødvendig avhengighetsforhold til andre.
Hovedhensikten med opplæringen i gjørefagene er å fremme at eleven
blir sin egen sjåfør og ikke den evige passasjeren. Å være sin egen sjåfør er