80
Lære for livet
Her følger noen tips om hvordan man kan rette elevens oppmerksomhet mot
timens tema:
• Bruk navnet til eleven – ofte.
• Se om eleven tar initiativ og foregriper aktiviteten. Slik adferd er en indika-
sjon på god oppmerksomhetsretting.
• Gjentagelser gjør eleven kjent med konteksten. Dette betyr at eleven vet hva
han/hun skal rette oppmerksomheten mot.
• Gi rett hjelp. Å gi for lite hjelp betyr at eleven blir sjanseløs og vil gi opp. Å
gi for mye hjelp kan bety at man fører eleven inn i en «passasjerrolle», dvs.
at eleven ledes inn i en passiv form for oppmerksomhet.
• Når læreren underviser klassen ved hjelp av visuelle hjelpemidler, må man
gi eleven med JNCL en mulighet til å følge undervisningen, for eksempel
gjennom å tilby eleven taktile konkreter og/eller en visuell tolkning. Visuell
tolkning kan bety at læreren i ord forklarer noe som er relevant i situasjonen
og som de andre elevene registrerer ved hjelp av synet. Å unnlate synstol-
king for eleven resulterer gjerne i at eleven, før eller senere, gir opp.
• Man bør innarbeide gode rutiner for overganger til ny aktivitet, gjerne ved
hjelp av kjente taktile eller auditive signaler. På denne måten rettes elevens
oppmerksomhet mot kommende aktivitet.
• Det er videre viktig å huske på at auditiv persepsjon ofte krever mer konsen-
trasjon fra eleven sammenlignet med visuell persepsjon. Derfor kan jevnlige,
planlagte pauser ognok tid til avslapning lede til økt oppmerksomhetsretting.
Et eksempel på bruk av konkreter og synstolkning: Timens tema er «fuglens ana-
tomi». Læreren viser et fuglebilde for klassen. Linda får en utstoppet fugl som hun
kan kjenne på. Visuell tolkning betyr at Lindas hjelper forklarer/viser hva læreren
gjør, f.eks. peker slik at Linda kan følge undervisningen ved hjelp av den utstop-
pede fuglen.
6.3 Det visuelle, taktile og auditive læringsvinduet
JNCL er en progredierende sykdom sommedfører at eleven, helt eller delvis, vil
skifte mellom ulike læringsvinduer i løpet av skolegangen og livet. Med dette
menes at eleven, på ulike tidspunkter, vil bruke ulike sanser for å lære og for å
innhente informasjon om omverdenen. Naturligvis vil mye læring være basert
på at eleven bruker flere sanser samtidig, for eksempel når eleven både ser og