Background Image
Previous Page  77 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 77 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 5 Opplæringsloven og skolen

73

samhandling. Hvilke leker er gode for eleven sammen med andre elever? Hva kan

elevengjøre alene? Listenkanbli langog kanhenges opppå veggen til glede for andre.

5.5.10 Lekser

Det er lang tradisjon for å ha lekser i norsk skole. Både lærere og foresatte til

elever med JNCL stiller likevel spørsmål ved om det er relevant å gi eleven

hjemmearbeid på lik linje med de andre elevene. Intensjonen med lekser er en

blanding av å stille krav og forventninger til eleven, at eleven skal lære å jobbe

selvstendig, og at eleven skal forberede seg til noe som skal tas opp på skolen

dagen etter. Lekser er et redskap for læreren til å vurdere elevens innsats og

kunnskap samt sammenligne elever i gruppen. Å gi lekser kan også være en

utmerket måte for å integrere lærte ferdigheter i hverdagslivet.

Å gjøre sine lekser kan gi eleven med JNCL en god selvfølelse fordi han/hun

gjør somde andre. Å forberede seg til noe somskal skje i klassen vil styrke følelsen

av fellesskap. Hjemmearbeidet må selvsagt tilrettelegges slik at det er gjennom-

førbart. Hva som er hensiktsmessig mengde, innhold og hyppighet må vurderes.

Det er viktig med et samarbeid mellom den som lager lekseplanen og hjem-

met. Hjemmearbeidet må være oppnåelig og forståelig for både elev og foreld-

re. Foreldrene bør for eksempel kunne punktskrift om eleven skal gjøre lekser

som innbefatter dette.

5.5.11 Heldagsskole og skolefritidsordningen (SFO)

Med økt timetall er begrepet heldagsskole på vei inn i skolen. Tilbudet kan

brukes til styrking av enkeltfag, elevsamtaler, fysisk aktivitet og leksehjelp. For

elever med JNCL er det vanlig at slike tilbud blir brukt til leksehjelp.

Skolefritidsordningen (SFO) er en aktuell og viktig arena for elevgruppen

med JNCL. SFO skal være en trygg oppholdsplass for barna ut over skoletiden,

gi barna omsorg og tilsyn, legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter og

være tilpasset barnas og foreldrenes behov.

Flere kommuner gir i dag et SFO-tilbud til elever med særskilte behov fra

første til syvende årstrinn. Det er åpnet for at SFO-tilbudet kan inkludere pe-

dagogisk virksomhet som leksehjelp og undervisningstilbud knyttet til opplæ-

ringslovens §§ 2-14 og 3-10, det vil si fagområdene mobilitet, ADL, punktskrift

og tekniske hjelpemidler. Ansvaret for opplegget ligger hos kvalifisert peda-

gogisk personell, men kan utføres av SFO-personalet. Det er også åpnet for å

knytte fritidstilbud til SFO, for eksempel musikkskole.