122
Lære for livet
Prinsippet livslang læring vil for unge voksne med JNCL være farget av det
livet de lever, og stimuleringen og læringen vil være sterkt knyttet til hva indivi-
det er engasjert i og deltar på i hverdagen. For unge voksne med JNCL handler
livslang læring om å ta viktige valg og om å finne den riktige veien. Den store
utfordringen ligger i at målgruppen JNCL ofte står i et sterkt avhengighetsfor-
hold til sine omgivelser. Det som hjelperne mener og gjør, vil i stor grad påvirke
individets livslange læring.
Dette kapittelet vil i stor grad omhandle livslang læring. Læringsprinsippene
som er beskrevet tidligere i denne boken, vil fortsatt være gyldige. Den store
forskjellen er at livslang læring vil være knyttet til det å etablere et godt liv
innenfor rammene av det offentlige. Utfordringen blir å finne den riktige veien.
På grunn av det sterke avhengighetsforholdet til det offentlige og hjelperne bør
målpersonens liv programfestes så langt dette er mulig. Livet i og rundt boligen
og arbeidsplassen vil være de viktigste arenaene for livslang læring. Dette kre-
ver også at hjelperne har stor kunnskap om individets behov og ønsker, og at
det etableres et tett samarbeid med familie og foresatte. Her kan en bl.a. drøfte
behovet for justering av mål og evalueringsrutiner.
8.1 Den store overgangen
Overgangen fra å være elev til å bli voksen kan inkludere to store parallelle
overganger. Målpersonene skal starte et liv som arbeidstager, og mange vil flyt-
te til egen bolig. Det er viktig å planlegge for myke og suksessive overganger.
Overgangen til voksenlivet kan medføre store utfordringer sammenlignet
med andre overganger tidligere i livet, både fordi det offentlige får et sterkere
ansvar for målpersonens liv, og fordi det kan være vanskeligere for foresatte å
få innsyn i virksomheter som arbeidsplass og bolig sammenlignet med skolen.
Lovverket er i noen sammenhenger også svakere når man er voksen. Et barn har
rett til skole, men en voksen person har hverken rett til arbeid eller bolig. Videre
skal skolen tilpasses individets behov, men som voksen skal individet i større
grad tilpasse seg arbeidsplassens krav og mål eller boligens etablerte virksomhet.
Forhåpentligvis har man lagt grunnen for et godt voksenliv gjennom ti-
den på videregående skole. Muligens har man funnet en egnet arbeidsplass
og bolig, og målpersonen har lært seg ferdigheter som han/hun har nytte av
på arbeidsplassen og i boligen. Kanskje har man lykkes med å få vedtak om at
målpersonen får den daglige hjelpen han eller hun har behov for, og vedtak om
egen bil. Forhåpentligvis har målpersonens IP medført at man har gjennomført
kompetanseoppbygging av aktuelt personale.