121
Kapittel 8 Livslang læring
Funksjonshemmede voksne borgere har samme rettigheter som andre. De har
rett til verdighet, likebehandling, et så selvstendig liv som mulig, mulighet til
å delta i arbeidslivet og i samfunnslivet for øvrig. Det er viktig å få med seg
at funksjonshemning dreier seg om rettigheter, ikke om skjønn. Det er dette
som ligger til grunn for FNs konvensjon om funksjonshemmedes rettigheter
(United Nations, 2006).
Det offentlige Norge har som mål å gi alle med funksjonshemning sam-
me personlige valgmulighet og kontroll over sitt liv som funksjonsdyktige.
Omsorgs- og støttetjenester skal i størst mulig grad skreddersys til funksjons-
hemmedes individuelle behov. Dette gjelder ikke minst det å finne en jobb – og
å få beholde den. Deltagelse og engasjement i boligen og på fritiden krever også
god planlegging og målrettede støtteordninger. Dette er viktige holdninger og
retningslinjer når man har ansvar for unge voksne med JNCL-diagnose.
Begrepet «livslang læring» brukes som en betegnelse på ambisjonen om å
sette læring i et større perspektiv enn skolegang. Livslang læring er knyttet til
en erkjennelse av at alle mennesker lærer gjennom hele livet. UNESCO (2011)
har publisert en rekke anbefalinger knyttet til begrepene
lifelong learning
og
the
learning society.
«Every individual must be in a position to keep learning throughout his life. The
idea of lifelong education is the keystone of the learning society»
UNESCO (1972/2005)
Livslang læring er et viktig prinsipp i norsk utdanningspolitikk. Målet er at alle
skal ha mulighet til å tilegne seg ny kunnskap og utvikle evnene sine gjennom
hele livet. Livslang læring skal bidra til å øke den enkeltes livskvalitet og gi stør-
re verdiskaping og fleksibilitet i arbeidslivet (Kunnskapsdepartementet, 2011).