6
Lære for livet
Bengt Elmerskog og Per Fosse fra Tambartun og Trine Paus og Svein Rokne
fra NSVF. Av øvrige bidragsytere kan nevnes: Liv Berit Augestad, Ada Blomsø,
Mohammed Beghdadi, Edvin Bye, Aina Dalentoft, Charlotte Holmen, Rita
H. Jeremiassen, Berit Lilleberg, Egil Rian, Ole Kristian Skadberg, Magnar
Storliløkken, Marit Sætre og Anne L. Engh.
Per, som har diagnosen JNCL, har med god hjelp fra foreldrene og skolen vært opptatt
av å sprenge grenser.
Vi håper at boken blir til nytte for pedagoger og andre med daglig ansvar for
målgruppen. Boken dekker langt fra alle behov som en pedagog vil kunne ha.
Kompetanseoppbygging gjennom kursing, veiledning og tett samarbeid med
fagfolk og familie er nødvendig.
Håpet er at denne boken vil gi inspirasjon og være til nytte slik at man ser
mulighetene og ikke bare hindringene når man har ansvar for barn, ungdom
og unge voksne med JNCL. Boken er relativt omfangsrik. Mye av bokens inn-
hold er hentet fra konkrete erfaringer fra pedagogisk arbeid med målgruppen.
Det er viktig å ta tiden til hjelp når man skal arbeide med individer som
har diagnosen JNCL. Det tar tid å bygge opp kompetanse og lære å kjenne
barnet eller den unge med JNCL. Ikke minst er det viktig at man arbeider
for å etablere er godt samarbeid med målpersonen, målpersonens familie og