Background Image
Previous Page  7 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 180 Next Page
Page Background

Innhold

Kapittel 1 Hensikten med boken

5

Kapittel 2 Hva er JNCL?

9

2.1 Årsak og arv

9

2.2 Livsfasene

10

2.3 Symptomer ved JNCL

11

2.4 Pedagogiske utfordringer og muligheter

15

Kapittel 3 Funksjonshemning,

helse og utdanning

19

3.1 Rettigheter, helse og utdanning

19

3.2 To rådende internasjonale klassifiseringsverktøy: ICD-10 og ICF

20

3.3 ICF og spesialpedagogikk

21

3.4 Deltagelse og aktivitet i et JNCL-perspektiv

22

3.5 Refleksjoner

25

Kapittel 4 Individuell plan (IP) i et

ICF-perspektiv

35

4.1 Lover og forskrifter

36

4.2 Utarbeidelse av IP

37

4.3 Innholdet i en IP for barn, unge og voksne med diagnosen JNCL

38

Kapittel 5 Opplæringsloven og skolen

53

5.1 Tilpasset opplæring

53

5.2 Spesialundervisning og undervisning

i de synskompenserende fagene

54

5.3 Voksenopplæring

58

5.4 Den kompetente skolen

58

5.5 Individuell opplæringsplan (IOP)

63

Kapittel 6 Læring og læringsvinduer

77

6.1 Begrepet læring

77

6.2 Strukturer og rutiner

78

6.3 Det visuelle, taktile og auditive læringsvinduet

80