Innhold
Kapittel 1 Hensikten med boken
5
Kapittel 2 Hva er JNCL?
9
2.1 Årsak og arv
9
2.2 Livsfasene
10
2.3 Symptomer ved JNCL
11
2.4 Pedagogiske utfordringer og muligheter
15
Kapittel 3 Funksjonshemning,
helse og utdanning
19
3.1 Rettigheter, helse og utdanning
19
3.2 To rådende internasjonale klassifiseringsverktøy: ICD-10 og ICF
20
3.3 ICF og spesialpedagogikk
21
3.4 Deltagelse og aktivitet i et JNCL-perspektiv
22
3.5 Refleksjoner
25
Kapittel 4 Individuell plan (IP) i et
ICF-perspektiv
35
4.1 Lover og forskrifter
36
4.2 Utarbeidelse av IP
37
4.3 Innholdet i en IP for barn, unge og voksne med diagnosen JNCL
38
Kapittel 5 Opplæringsloven og skolen
53
5.1 Tilpasset opplæring
53
5.2 Spesialundervisning og undervisning
i de synskompenserende fagene
54
5.3 Voksenopplæring
58
5.4 Den kompetente skolen
58
5.5 Individuell opplæringsplan (IOP)
63
Kapittel 6 Læring og læringsvinduer
77
6.1 Begrepet læring
77
6.2 Strukturer og rutiner
78
6.3 Det visuelle, taktile og auditive læringsvinduet
80