Background Image
Previous Page  9 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 180 Next Page
Page Background

5

Kapittel 1 Hensikten med boken

Denne boken henvender seg til alle som arbeider med, eller skal arbeide med,

læring og pedagogikk for barn og unge med diagnosen JNCL (Juvenil Nevronal

Ceroid Lipofuscinose) eller Spielmeyer-Vogts sykdom som den også kalles.

JNCL er en sjelden, alvorlig og progredierende lidelse som leder til omfattende

funksjonshemninger og et forkortet liv. Hensikten med boken er å formidle og

vise at læring og pedagogikk er viktig for barn og unge med denne diagnosen.

Når man jobber med læring for barn og unge med JNCL, så har man på-

tatt seg en viktig og spennende jobb som til tider også kan være krevende og

omfattende. Det pedagogiske arbeidet krever ofte mer planlegging og tettere

oppfølging enn det som er vanlig. Arbeidet vil videre kreve samarbeid med

organisasjoner med kompetanse på området, og ikke minst et godt og tett sam-

arbeid med familien.

Boken er skrevet i et livsløpsperspektiv. Dette peker på en ambisjon om

å sette læring inn i en større sammenheng enn skolegang. Livslang læring er

knyttet til en erkjennelse av at alle mennesker lærer gjennom hele livet.

Diagnosen JNCL blir som oftest stilt når barnet er begynt på skolen eller rett

før skolealder. I denne boken brukes begrepet «eleven» når teksten beskriver

skolerelaterte temaer, og ellers brukes begrepet «målpersonen» eller «målgrup-

pen». Det betyr ikke at det pedagogiske perspektivet eller læringsperspektivet

har mindre betydning. Tvert imot, boken formidler at læring har et livslangt per-

spektiv, og at læring er viktig på alle livets arenaer uansett alder og tidspunkt.

Initiativet til denne boken kom fra Norsk Spielmeyer-Vogt Forening

(NSVF). Boken er et samarbeidsprosjekt mellom NSVF og Tambartun kompe-

tansesenter i Sør-Trøndelag.

Bokens forfattere er foreldre til barn og unge med JNCL og fagfolk fra

Tambartun kompetansesenter. Bokens illustrasjoner og eksempler kommer

fra foreldre og lærere med ansvar for barn og unge med JNCL. Det er valgt

å ikke navngi forfatterskapet til de ulike kapitlene i boken, blant annet fordi

flere forfattere har bidratt til noen kapitler. Bokens hovedredaksjon har vært