Table of Contents Table of Contents
Previous Page  14 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 100 Next Page
Page Background

12

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

disse. Gjennom både å dele det som har gått bra og det som ikke har

gått så bra og å problematisere, så kan en sikre bedre læring.

Læring er en viktig forutsetning for et godt utviklingsarbeid.

Noe av det viktigste vi kan gjøre er å være bevisst på vårt ståsted og

egne antakelser. I tillegg må vi passe på at vi ikke er for forutinntatte

og evner å se nye perspektiver og virkelig lytte til andre. Schein

(2013) fremhever viktigheten av å stille spørsmål fremfor å

fortelle andre «sannheten». Schein (2013) legger vekt på «ydmyk

undersøkelse». Dette er definert som:

«Humble inquiry is the fine art of drawing someone out, of asking

questions to which you do not already know the answer, of building

a relationship based on curiosity and interest in the other person»

(Schein, 2013:2).

Å lytte gir en helt annen mulighet til å skape forutsetning for dialog

(Steiro, 2006).

Samspill mellom «top down» og «bottom up»

Innen organisasjonsendringsfeltet har det lenge vært en diskusjon

omkring hva som skaper endring. Vi ville ikke forenkle debatten for

mye og peker på at det er flere nyanser. Vårt anliggende er mer å

posisjonere boken vår slik at forutsetningene våre bedre kommer

til syne for leseren. Tradisjonelt har man gjerne sett på endring som

noe som initieres på toppen og implementeres ute i organisasjonen.

Dette kan man knytte til strategitenkere som Michael Porter og Igor

Ansoff. Et motsvar til dette er organisasjonstenkere som mener at

klassisk strategi sjelden lar seg forstås som noe som kommer ene og

alene fra toppen av og som sildrer ned i organisasjonen uten noen

form for justering eller korreksjon. Tenkerne her vil gjerne trekke

frem at strategier er noe som like gjerne kan komme nedenfra i

organisasjonen. Mintzberg (1989) hevder at så mye som 80 % av

realiserte strategier er utviklet ute i organisasjonen blant de på

«gulvet». Dette kan illustreres i figur 1.