Kommunikasjon med barn via tolk
107
Vedlegg
Vedlegg 1a
Intervjuguide barnehagelærer
Intervjuguide
Intervju med barnehagelærer etter gjennomføring
av kommunikasjon med barn via tolk
Navn på intervjuer:
Navn og stilling informant:
Tid og sted:
En uke etter perioden er over
Lydopptak
Hovedproblemstilling: Utfordringer ved
å kommunisere med barn via tolk?
Innledende spørsmål
*Hvordan vil du spontant beskrive samtalen/ måltidet/
samlingsstunda?
Hva var fint/ vanskelig i samtalen/ måltidet/
samlingsstunda?
Forberedelser før situasjonen med tolk
(Forberedelser)
*Hvilke forberedelse gjorde dere (bhg-personalet) før hver
enkelt situasjon?
Hvem ble forberedt til situasjonene?
Hvordan ble dette gjort?
(Plan)
*Ble selve samtalen/ måltidet/ samlingsstunda planlagt?
*Hvordan?
Av hvem (ansvar)?
Skriftlige planer?
(Informasjonsbehov)
*Hva slags informasjon fikk barnet, foreldrene, tolken,
resten av personalet, barnegruppa på forhånd?
(Praktisk tilrettelegging)
*Hvordan ble det lagt til rette praktisk for
tolkesituasjonen?
Plassering av møbler, antall barn/ voksne, type aktiviteter
som foregår?
(Gjennomføring)
Ble planene gjennomført? Evt. Hvorfor ikke? Hvilke
endringer?
*Er det noe du ville gjort annerledes i forhold til
forberedelser?
Annet dere burde tenkt på?