Program Realfagkonferansen - Skolelaboratoriet
Logo Realfagkonferansen
Realfagkonferansen 2024
Realfagkonferansen 2024
Konferansen ble arrangert tirsdag 7. mai.
Påmelding
Påmeldingsfristen har gått ut.
For å melde deg på må du opprette en bruker på skolelab.no, der kan du velge å motta e-post når det annonseres kurs som er relevant for deg.
Program
Last ned program for Realfagkonferansen 2024 (pdf)
Se beskrivelse av hver økt under, trykk på titlene for mer info.
Kl. 09:00: Registrering og kaffe
Sted: Vrimlearealet i U1
Kl. 09:30: Plenumsforedrag
Kl. 09:30 – Plenum 1
Sted: R1, i underetasje 1 (se kart)
Hva er en språkmodell og hvordan virker den?
Hvorfor er språkmodeller et positivt bidrag til undervisningssektoren?
Fusk og fanteri… og løsningen på det
Hva gjør vi nå? Språkmodeller og fremtiden
Dette er noen av spørsmålene og utfordringene vi skal innom i dette plenumsforedraget.
Holdes av Odin Nøsen, Randaberg kommune.
Deltakerne samles i auditorium R1, Odin Nøsen deltar digitalt.
Program
Kl. 10:30: Kaffe- og transportpause
Kaffe i vrimlearealet i U1
Kl. 10:45: Parallelle sesjoner
I denne delen kan du velge mellom korte og lange økter.
Korte økter:
- 10:45–11:30: 1A, 1B og 1C
- 11:30–11:40: Transportpause
- 11:40–12:30: 2A, 2B og 2C
Lange økter:
- 10:45–12:30: 1D, 1E, 1F og 1G
Kl. 11:00 – Parallelle sesjoner
Målgruppe: naturfag generell
Sted: R5, i underetasje 1 (se kart)
I denne sesjonen vil deltakerne bli kjent med ressursene i Uterommet og få gode tips til gjennomføring av uteaktiviteter. Sesjonen vil inneholde aktiviteter både utendørs og innendørs.
Undervisningsressursene i Uterommet er tilpasset undervisning på 1.–10. trinn og er enkle å gjennomføre i skolens nærmiljø. Aktivitetene er knyttet til kompetansemål i naturfag og mange egner seg også i et tverrfaglig samarbeid.
Holdes av Berit Reitan og Øystein Sørborg, Naturfagsenteret.
Målgruppe: naturfag generell
Sted: R93, i underetasje 1 (se kart)
Hvorfor skal vi drive med seksualundervisning?
Er det noe man ikke skal gjøre?
Dette og andre spørsmål om seksualundervisning skal diskuteres på dette verkstedet. Deltakerne får eksempler på undervisningsmetoder, og det legges opp til diskusjon og erfaringsdeling blant deltakerne. Opplegget passer både for de som har mye erfaring med seksualitetsundervisning og de som så vidt har kommet i gang og vil lære mer. Fokus kommer til å være på ungdomsskole, men det kan passe for mellomtrinn og videregående også.
NB! Deltakerne bør ha med PC, da det legges opp til digital erfaringsdeling og de fleste ressursene som vises fram er digitale.
Holdes av Stine Børø Szell, Rosenborg skole.
Målgruppe: ungdomsskole og vgs
Sted: R93, i underetasje 1 (se kart)
Bli med på en spennende økt der vi utforsker prateroboter, også kjent som chatbotter, og hvordan du kan dra nytte av dem som lærer. I løpet av dette foredraget vil du også lære hvordan du enkelt kan sette opp egne praterobot tilpasset dine fag. Du får også se mange eksempler på hvordan du kan bruke KI i realfagene, til nytte for deg selv og til nytte for elevene dine.
NB! Deltakerne må ha med egen PC.
Holdes av Thomas Bedin og Inga Berntsen Rudi, NDLA
Målgruppe: matematikk vgs
Sted: R90, i underetasje 1 (se kart)
På dette verkstedet skal vi se på hvordan vi kan legge til rette for øving, samtidig vi utfordrer elevene til å tenke. Dere blir invitert inn i en aktivitet hvor dere får prøve selv, og aktiviteten blir fulgt opp med hvordan dere kan lage lignende aktiviteter selv.
Holdes av Olaug Svingen, Matematikksenteret.
Målgruppe: fysikk og biologi vgs
Sted: R9, i underetasje 1 (se kart)
En stor utfordring i behandling av kreft er å få levert cellegift til rett plass i store nok mengder – både for å få god effekt av behandlingen, og samtidig skåne det friske vevet. En løsning er å kapsle cellegiften inn i bittesmå nanopartikler som sprøytes inn i blodet. Nanopartiklene fungerer som et målsøkende transportmiddel som frakter medisinen til de syke cellene. Likevel er det utfordrende å få nanopartiklene til å nå kreftceller som ligger langt unna blodårene. Her viser det seg at ultralyd er et nyttig verktøy. Kombinasjonen nanomedisin og ultralyd har vist lovende resultater, og det er startet to kliniske studier med utprøving på pasienter på St Olavs Hospital. En annen spennende mulighet er behandling av hjerneceller. Ved bruk av ultralyd og mikrobobler kan man åpne blod-hjerne barrieren og levere nanomedisin ut til hjernecellene. Dette kan gi nye muligheter for behandling av for eksempel hjernekreft, Alzheimers og Parkinsons sykdom.
Mer bakgrunnsinfo finner du her
Holdes av Sofe Snipstad, Institutt for fysikk, NTNU
Målgruppe: biologi, naturfag ungdomstrinn og vgs
Sted: R5, i underetasje 1 (se kart)
I denne økta skal skal vi ta et dypdykk inn i sommerfuglenes magiske verden med farger og utrolige tilpasninger. Vi skal se på sommerfuglenes livssykluser, evolusjonære tilpasninger og deres viktige rolle i økosystemene, og vi har stereoluper for å studere sommerfuglvingene under forstørring.
Holdes av Peik Weidemann Wieland, Institutt for biologi, NTNU
Målgruppe: fysikk vgs
Sted: R40, i 1. etasje (se kart)
Smarttelefoner er en naturlig del av elevenes hverdag, men de kan også brukes som måleinstrumenter. Denne økta gir en innføring i hvordan du kan bruke smarttelefonen som måleinstrument i fysikkundervisningen. Vi vil demonstrere praktiske eksempler som deltakerne kan bruke i egen undervisning. Vi tar utgangspungt i appen PhyPhox, som er tilgjengelig for både iPhone og Android.
Se et eksempel på bruk av PhyPhox (YouTube)
NB! Deltakerne må ha med egen smarttelfon, og det er kjekt å ha lastet med "PhyPhox" på forhånd.
Målgruppe: naturfag, biologi, kjemi, bærekraft
Sted: R3, i underetasje 1 (se kart)
Del én av denne workshopen vil ta for seg marine bentiske algers økologi i fjæra. Det vil bli gitt tips til hvordan feltekskursjoner kan arrangeres, og til hvordan algeidentifikasjon kan gjøres lett og tilgjengelig med enkle grep. Ofte er det morsomt å smake på noe av det en kan finne i fjæra, noe vi også vil snakke om underveis.
I del to dypdykker vi ned i kjemien til enkelte alger, og går inn på hvordan forskjellige produkter som bioplast og tarepapir kan utvikles. Det vil bli gjort enkle demonstrasjonsforsøk underveis, som kan være aktuelle å ta med seg inn i naturfags- eller kjemitimen.
NB! Plassbegrenset, maks 25 deltakere
Holdes av Katharina Nøkling-Eide, SINTEF Industri og Jussi Evertsen, Skolelaboratoriet ved NTNU
Målgruppe: matematikk ungdomstrinn
Sted: R10, i 5. etasje (se kart)
Hvordan gjøre elevene til gode problemløsere, og styrke kompetansen deres innen argumentasjon og kritisk tenkning i matematikk? På dette verkstedet arbeider vi med aktiviteter som setter søkelys på hvordan lærerens vurderingsarbeid kan bidra til å gjøre elevene til gode samarbeidspartnere og reflekterte problemløsere. For å få til dette må vi vurdere det vi verdsetter!
NB! Plassbegrenset, maks 40 deltakere
Holdes av Kjersti P. Spigset, Matematikksenteret.
Målgruppe: teknologi ungdomstrinn, vgs, yrkesfag
Sted: R92, i underetasje 1 (se kart)
Micro:bit er en fantastisk liten mikrokontroller som gir oss mange muligheter i en liten pakke. For at elevene skal kunne utnytte dette er det lurt å gi dem anledning til å utforske disse mulighetene på en engasjerende og aktiv måte. Gjennom dette opplegget skal deltakerne få utforsket og leke seg med både programmering og kreativitet sammen gjennom å lage en kjedereaksjon.
NB! Deltakerne må ha med egen PC (eller mobiltelefon) for å programmere micro:biten.
NB! Plassbegrenset, maks 50 deltakere
Holdes av Bjørn Eidem, Thora Storm vgs.
Målgruppe: kjemi – men også aktuelt for naturfag
Sted: D1-174, i 1. etasje (se kart)
Her får deltakerne farge stoff av ulike typer, bl.a. bomull. Vi gjennomfører fargingen i tre trinn, slik at man får et bedre innblikk i hvordan den foregår. Indigo er kanskje verdens mest brukte fargestoff, brukt for eksempel til å farge dongeri/denim. Selve fargeforsøket kan passe både i naturfag, kjemi og yrkesfag (f.eks. håndverk, design og produktutvikling). Det vil bli tatt med noe teori som kun er beregnet på kjemifaget, men som også kan ha interesse i andre fag.
Deltakerne får utlevert frakker. Det er likevel tenkelig at man kan få dråper av fargestoff på klærne, og disse vil ikke gå an å vaske bort.
NB! Plassbegrenset, maks 20 deltakere
Holdes av Per-Odd Eggen, Skolelaboratoriet ved NTNU
Program
Kl. 12:30: Lunsj
I Element – kantina i Realfagbygget.
Kl. 13:30: Plenumsforedrag
Plenum 2
Sted: R1, i underetasje 1 (se kart)
Ultraprosessert mat er et begrep som har dukket opp i media de siste årene. Hva er egentlig ultraprosessert mat og er den helseskadelig for oss?
I dette plenumsforedraget vil Ida-Johanne Jensen rette søkelyset mot dette, og sette problemstillingen inn i en større sammenheng: Hvordan er den historiske utviklingen av prosessering av mat? Hva er vår matkultur og hvordan har den endret seg? Hvordan blir mat produsert i dag, og hvordan er det nasjonale og globale matsystemet? Hvordan utnyttes ressursene og hvor bærekraftig er matproduksjonen? Videre vil et sentralt tema være sammenhengen mellom kosthold og helse, og spesielt koblet til effekten av ultraprosessert mat.
Holdes av Ida-Johanne Jensen, Institutt for bioteknologi og matvitenskap, NTNU
Program
Kl. 14:15: Kaffe- og transportpause
Kaffe i vrimlearealet i U1
Kl. 14:30: Parallelle sesjoner
Parallelle sesjoner 2
Denne økta er avlyst.
Målgruppe: matematikk barnetrinn, ungdomstrinn og vgs (1P og 1PY)
Sted: R3, i underetasje 1 (se kart)
Matematikk.org lanserte i 2023 Matematikkstien for elever fra 1. trinn til 10. trinn i grunnskolen og for elever som har 1P og 1PY på vgs. Matematikkstien er tilpasset hvert klassetrinn, og hver sti har 20 poster med varierte oppgaver og aktiviteter. Her blir elevene utfordret både til å lage regnestykker, se mønster i tall og figurer, knekke koder og løse logiske nøtter – mens de er i aktivitet!
I verkstedet vil du bli kjent med de ulike oppgavene Matematikkstien er satt sammen av, og hvordan du kan bruke Matematikkstien på egen skole. Vi vil spesielt legge vekt på hvordan du kan arbeide videre med oppgavene i klasserommet. Hvilke muligheter ligger i ulike oppgavetyper? Hvilken matematikk bygger ulike oppgaver på? Hvordan knytte oppgaver i Matematikkstien til arbeidet med kjerneelementene? Dette er noen av spørsmålene vi vil komme inn på.
Holdes av Monica Rehaug og Anne Gunn Svorkmo, Matematikksenteret.
Målgruppe: generell
Sted: R1, i underetasje 1 (se kart)
Denne økta gir den en kort, grunnleggende innføring i hvordan bruke ChatGPT som et planleggingsverktøy. Vi vil se på bruk av ChatGPT for å planlegge undervisningopplegg, definere læringsmål, produsere innhold og undervisningsmateriell til timene., lage læringsaktviteter og differensiere undervisningen. Som med all teknologi blir resultatet aldri bedre en brukeren av teknologien, så vi skal se på hvordan man lager gode bestillinger og forbedrer bestillinger til ChatGPT. Så vil vi på slutten av økten sammen konkludere om hvor vidt ChatGPT faktisk er et nyttig verktøy for læreren eller ikke.
NB! Alle deltakerne må ha med seg PC og ha en ChatGPT-konto
Holdes av Rannei Solbak Simonsen, Naturfagsenteret.
Målgruppe: naturfag ungdomstrinn
Sted: R90, i underetasje 1 (se kart)
I denne sesjonen vil du bli kjent med to elevaktive undervisningsopplegg om klimarelaterte temaer hvor vi også dekker kompetansemål om hvordan forskning foregår. Du vil møte to forskere: én ekspert på klimamodeller og klimaendringer og én ekspert på dyrs tilpasninger til klimaendringer. I samarbeid med didaktikere i prosjektet KlimaDidakt har de utviklet og prøvd ut undervisningsopplegg hvor elevene skal være kreative i å løse oppdrag med klimarelatert faginnhold. Sesjonen gir deg både faglig påfyll og konkrete ideer for undervisning.
NB! Denne økta varer til kl. 15:45.
Holdes av Irja Ratikainen, Institutt for biologi, NTNU og Kari Alterskjær, CICERO.
Målgruppe: bærekraft, geofag, naturfag undomstrinn og vgs
Sted: R92, i underetasje 1 (se kart)
I denne presentasjonen snakker kommunikasjonsrådgiver Per Jynge og PhD-stipendiat Bendik Standal Frantzen om mineraler, om utvinning og om samfunnsperspektivet: hvorfor er mineraler så viktig for det grønne skiftet, for Norge og for verden? Og hva brukes egentlig de ulike mineralene til? De vil også problematisere utfordringer den økte etterspørselen etter mineraler skaper, og hvor og hvordan praktisk gjenvinning og utvinning kan gjøres. Presentasjonen er i stor grad basert på problemstillinger de drøfter i sin kommende videopodcastserie «Mineralvorlig talt».
Holdes av Per A. Jynge og Bendik Standal Frantzen, Institutt for geovitenskap og petroleum, NTNU.
Samarbeidspartnere
Samarbeidspartnere