Hvordan arbeider forskere, egentlig?
Hvordan arbeider forskere, egentlig?
Hvordan arbeider forskere, egentlig?
Digitalt kurs for naturfagslærere holdt 3. nov av Irja Ratikainen (NTNU), Turid Renaas (NTNU) og Kari Alterskjær (CICERO).
Ressurser
- Presentasjon Irja Ratikainen (pdf)
- Presentasjon Kari Alterskjær (ppt)
- Presentasjon Turid Reenaas (pdf)
Kursbeskrivelse
De nye læreplanene i naturfag og programfagene i vgs vektlegger samarbeid i forskning i stor grad. I naturfag på ungdomstrinnet skal elevene gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap. I fysikk 1, kjemi 2 og i ToF-fagene skal elevene også lære om hvordan kunnskapsutvikling foregår og hvordan samarbeid inngår.
I dette korte digitale kurset får du møte tre forskere innen naturvitenskap, og få et nærmere innblikk i konkret forskning innen naturvitenskap. Forskerne vil presentere og diskutere aktuelle problemstillinger innen sitt fagfelt, og gi eksempler på rollen samarbeid spiller. Hvordan foregår forskning, egentlig? Hvorfor er internasjonalt samarbeid nødvendig? Er kanskje også konkurranse mellom forskere en sentral side ved arbeidet som forsker? Er det forskjell på ulike fagdisipliner? Hva behøver elever å vite om forskning? Det blir rom for spørsmål og innspill fra deltagerne.
Bidragsytere er: Irja Ratikainen (NTNU), Turid Reenaas (NTNU) og Kari Alterskjær (CICERO). De forsker på henholdsvis dyrs tilpasning til klimaendringer, hvordan solceller kan forbedres, og effekten ulike faktorer har på klimaet.
Kurset ble finansiert av Norges forskningsråd gjennom prosjektet KlimaDidakt.