Organisasjon og læring

Organisasjon og læring

NAV er en stor og kompleks organisasjon med et komplisert og delvis motsetningsfylt arbeidsoppdrag. Samtidig er NAV et åpent system som må forholde seg til utfordrende omgivelser og en stor og sammensatt brukergruppe, der behovene er i kontinuerlig endring.

Viktige utviklingstrekk er demografiske endringer. Det blir færre unge i forhold til eldre, samtidig som de eldre lever lengre. En økende andel av NAVs brukere har annen etnisk og kulturell opprinnelse, og mange innvandrere har svak tilknytning til arbeidsmarkedet. Med dette følger også dårlig økonomi og manglende inkludering i samfunnslivet.

Teknologisk og økonomisk utvikling gjør at tersklene for å komme inn i arbeidslivet blir høyere, med større krav til kompetanse og ytelse. Det betyr at flere trenger hjelp for å kvalifisere seg for jobb. Utviklingen på arbeidsmarkedet er også en av årsakene til økende antall uføretrygdede. Sosial dumping og arbeidslivskriminalitet stiller NAV overfor nye typer utfordringer.

Når oppgaver og arbeidsbetingelser endres, må også NAV endres. Nye utfordringer og nye løsninger krever nye arbeidsmåter og ny kompetanse, både på individ-, gruppe- og systemnivå. Det innebærer at en må legge til rette for organisatorisk læring.

En lærende organisasjon kan defineres slik: “..an organisation which facilitates the learning of all its members and continuously transforms itself» (Pedler et al 1991:1). Ut fra dette kan en formulere to målsettinger for NAVs arbeid med læring:

  • Å legge til rette for kontinuerlig videreutvikling av medarbeidernes kompetanse – kunnskaper, ferdigheter og holdninger –, både som enkeltindivider og som lagspillere, slik at de er rustet for å gjøre en best mulig jobb.
  • Å utvikle NAV som et kunnskapssystem, der erfaringsinnhøsting, analyse, ny kunnskap og bevisst innsats bidrar til organisasjonens utvikling.

Målsettingen for programområdet er å bidra i utviklingen av NAV som en lærende organisasjon. Samarbeidet vil særlig omfatte to sentrale temaer: 

  • Analyser og tilstandskartlegging: Hvordan er situasjonen i NAV med hensyn til læringsbehov, læringskultur og læringspraksis, på individ-, gruppe- og systemnivå? 
  • Forsøksvirksomhet og evaluering: Særlig viktig er hvordan kunnskap om organisatorisk læring kan omsettes til praktisk handling. NAV gjennomfører også flere utviklingstiltak der det er aktuelt at NTNU bistår med evaluering.

For NTNU vil det være avgjørende å få til forskningssamarbeid som omfatter flere fagdisipliner, særlig innenfor områdene organisasjonsforskning, organisasjonsutvikling og pedagogikk.