Digitalisering

Digitalisering

Mange forbinder digitalisering med nettverksbaserte duppedingser som mobiltelefoner og digitale klokker. Sannheten er at digitalisering handler om mye mer. Selv om slike teknologier hver for seg muliggjør noe som var umulig før –for eksempel å sjekke værmeldingen på mobilen –handler digitalisering også om den totale forvandlingen –kalt digital transformasjon –samfunnet og organisasjoner går gjennom som resultat av alle digitale nyvinninger. Slike forvandlinger kan handle om nye muligheter for effektivisering av tjenester, men også om forbedring av tjenestekvalitet og tilgjengelighet. Digitalisering vil også muliggjøre helt nye tjenester som var umulige før.

Sammen med digital transformasjon kommer ofte også store organisatoriske endringer. Ta saksbehandlingen i NAV som et eksempel. NAV kan etter hvert automatisere deler av saksbehandlingsprosessen ved hjelp av kunstig intelligens (KI). NAV kan også gjøre det enklere for brukere å gjennomføre deler av prosessen selv gjennom web-basert selvbetjening. Dette vil bety at saksbehandlere får kanskje tid til å gjøre andre oppgaver. Det er godt mulig at denne digitaliseringen på lang sikt fører til grunnleggende endringer i saksbehandlerrollen, eller eliminere rollen totalt.

Det som er viktig å huske når det gjelder digitalisering er at digitalisering og organisatoriske endringer går hånd i hånd. Man kan ikke planlegge en endring i sin organisasjon, og så bestille et IT-system for å gjennomføre endringen. Et IT-system vil i seg selv føre til uforutsigbare organisatoriske endringer, noe som er dokumentert gang på gang i forskningen rundt digitalisering. Dette er grunnen til at man ofte snakker om smidige og iterative metoder i digitalisering. Ved å gjøre endringene i flere faser, og ta lærdom fra hver fase, reduserer man risikoen for feil. Dette er også det NAV har satset på de siste årene, nemlig å prøve å bli en mer smidig organisasjon.

Mer informasjon på denne siden: Forskningssamarbeid med NAV og HMN: Digitalisering – DigiPub@IDI (ntnu.no)

Samarbeidet mellom NAV og NTNU innen digitalisering

Samarbeidet mellom NAV og NTNU innen digitalisering

Studere endring i prosjektorganisering, fra det vi beskriver som en kombinasjon av råd fra prosjektledelse med råd fra programvareutvikling i «førstegenerasjons metoder for storskala smidig utvikling», til mer tilpassede måter å organisere digital produktutvikling i «andregenerasjon metoder for storskala smidig utvikling». Sentrale utfordringer er håndtering av kundebehov, hvordan en sikrer gode tekniske løsninger og hvordan arbeid koordineres og kunnskap deles på tvers av team.

De fleste arbeids- og helsetjenester i Norge involverer flere offentlige og private aktører. Statens digitaliseringsstrategi legger vekt på digitale tjenester som skal oppfattes av innbyggere som helhetlige, og som skal ta utgangspunkt i livssituasjonen til innbyggerne. Dette gjør at flere etater må samarbeide om å dele digitale data og integrere sin tjenestelogikk. NTNU har vært fasilitator for en dialog mellom aktører, og vi er i gang med å opprette en arena for disse aktørene å jobbe sammen mot helhetlige tjenester.

Kommunikasjon med innbyggere er en sentral funksjon for NAV. Mye av denne kommunikasjonen er allerede digitalisert. Dette åpner for bruk av smart teknologi som kunstig intelligens, samtidig som det kan by på utfordringer både for innbyggere og saksbehandlere i NAV. Vi forsker både på å studere effekten av en digitalisert dialog, men også på bruken av nye kanaltyper, som chatboter og nudging. Samarbeidet inngår i NAVs totale kanalstrategi.

Digitalisering i offentlig sektor styres av andre mål og retningslinjer enn i privat sektor. Dette gjelder spesielt bruk av kunstig intelligens og data-intensive teknologier i offentlige tjenester. Selv om KI byr på mange muligheter for forbedring av offentlige tjenester, finnes det også flere utfordringer i forhold til bl.a. datadeling, personvern og forklaringskrav. Sammen med NAV forsker vi på hvordan innbyggere opplever automatisering av saksbehandling og beslutningstaking i NAV, og hvilke tilpasninger er viktige for offentlige etater. Det er fokus på involvering av innbyggere i implementering av KI.

NTNU og NAV har lenge jobbet sammen om å lage teknologier som kan brukes i opplæring og omstilling av arbeidstakere. Et eksempel på slik teknologi er virtuell og utvidet virkelighet (VR/AR) i læring og trening.

MÅL for forskningen og HVA handler forskningen om?

MÅL for forskningen og HVA handler forskningen om?

  • Styrke kunnskapsbasert praksis med fokus på å forbedre prosesser og tjenester 
  • Bygg kompetanse på NAV ved NTNU som gir grunnlag for å søke forskningsmidler; interne eller fra FR og EU 
  • Øke kvaliteten på utdanning ved NTNU med hensyn til kandidater som kan jobbe ved NAV 
  • Øke andelen av forskningen på NAV-relaterte spørsmål med NAV-ansatte involvert for å bygge intern FoU-kompetanse i NAV
  • Interaksjonsdesign og brukeropplevelse 
  • Brukerstyrte tjenester 
  • AI og innsikt, datastyrte tjenester 
  • Sikkerhet og personvern 
  • Plattformer og økosystemer; NAV som plattfrom for utvikling av tjenester 
  • Digital transformasjon og digitalisering av det offentlige 
  • Programvare utviklingsmetoder inkludert smidig og autonome team 
  • Sky inkludert offentlig sky 
  • Programvare arkitektur