NAV nyheter 1

STUNTH-studien

Gratulerer til STUNTH-studien med prosjektmidler og midler til to stipendiater.

Sykehusstudien – ny teknologi og helse (STUNTH) fikk nylig innvilget prosjektmidler og midler til to stipendiater. STUNTH er et forskningsprosjekt som ønsker å undersøke sammenhenger mellom arbeid og helse hos alle sykehusansatte ved Helse Nord- Trøndelag HF og St. Olavs hospital HF i en tid preget av demografiske endringer og digital omstilling.

Mer om studien på nettsiden STUNTH.no. Følg studien på X (Twitter) @stunth_study.

En gruppe personer i STUNTH-prosjektet
Julesamling med forskere og andre i STUNTH-prosjektet.

Bærekraftig digitalisering

Seminar om bærekraftig digitalisering i helse og velferd 2022.

Program og lenker til presentasjoner på seminarsiden 2022. Ti spennende innledere fra NAV, St. Olavs hospital og NTNU fortalte om sin forskning og praksis. Temaene som ble presentert dekket flere aspekter ved bærekraftig digitalisering.

Mer om seminaret.

Seminar on Sustainable Digital Transformations 2022

ThemeHealthcare and Welfare Services
Date and time: November 1, 2022, 09:00-16:00 (physical event)
Location: Amfiet på Banksalen, Søndre gate 4, 7011 Trondheim
Registration (mandatory): Please use this link to register.

You are invited to attend our seminar on sustainable digital transformation of healthcare and welfare services, first in our seminar series on Sustainable Digital Transformations. Through this seminar we want to step back from the current rapid digitalization processes in healthcare and welfare services and reflect on the long-term impact of digital transformation. The seminar contains presentations from current research projects, and discussion sessions with practitioners.

This year’s seminar is organized as a collaboration between NTNU+NAV+HMN collaboration program, the project Sustainable Digital Transformations, which is part of NTNU Sustainability, and NTNU Digital’s Center for Sustainable ICT, CESICT. The seminar will have both Norwegian and international participants. Presentations and discussions are in both Norwegian and English. Intended audience is practitioners in the public sector, and academics working with digital transformation.

Arendalsuka 2022

DEBATT: KUNNSKAPEN ER DER, MEN HVORFOR TAS DEN IKKE I BRUK?

Hvordan tar institusjonene ny kunnskap i bruk?  Hvordan kan offentlig virksomhet jobbe smartere? Hvorfor tar det så lang tid å omsette forskningsresultater til forbedret praksis?  Hvordan kan vi endre offentlig praksis?

Bakgrunn for arrangementet

NAV og NTNU inngikk etter Arendalsuka 2017 en samarbeidsavtale for å utvikle relevant kunnskap for framtidens utfordringer. Samarbeidet mellom NTNU og NAV bygger på en langsiktig strategi for å utvikle bedre tjenester til NAV sine brukere gjennom å styrke forskning og kompetanse innenfor områder hvor NAV har særskilte kunnskapsbehov og hvor NTNU har solide og sterke fagmiljøer

lenke til video

Seminar om helse og arbeid 31. mai

Årets seminar om helse og arbeid blir avholdt 31. mai 2022 i kunnskapssenteret på St. Olavs hospital. I år blir det altså fysisk seminar på Øya

Mer informasjon og påmelding finner du her

Erfaringsseminaret 2022 NAV + Akademia = sant?

2-3 mai ble det holdt erfaringsseminar om det strategiske samarbeidet mellom NAV og UH-sektoren på Lillehammer.

Årets erfaringsseminar om lærende organisasjoner i NAV-UH-samarbeidetble ble innledet v/rektor Peer-jacob Svenkerud (HiNN). Yngvar Åsholt (NAV) presenterte bakgrunnen for avtalene, og Ann-Cathrine Grambo (NAV) presenterte hovedpunkter fra NAVs FoU-strategi.

Lokale erfaringer ble delt fra NAV Lillehammer-Gausdal, og NAV Troms og Finnmark.

NTNU, OsloMET, Høyskolen i Innlandet og det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo presenterte sine erfaringer.

Presentasjoner fra seminaret kan du finne her

CIM Annual Report 2021 - Informasjon om kunnskapsutvikling innen trygdemedisin, arbeid og helse

Last ned årsrapporten til Cochrane Insurance Medicine (PDF)

Ny strategi for arbeid og helse

Arbeids- og velferdsdirektoratet og Helsedirektoratet publiserte 14. januar en ny strategi for arbeid og helse. Målet med den reviderte strategien er å utvikle arbeid- og helseområdet som fagfelt, ved at forvaltning, fagfelt og de det gjelder, skaper effektfulle koblinger mellom arbeid og helse.

Strategien er bygd opp på fem bærebjelker;

1) Tilby tjenester som virker

2) Ta virkningsfulle grep tidlig

3) Satse på de lokale aktører

4) Sammenkoble tjenestene og skape flyt

5) Utnytte mulighetene i digitale verktøy

Last ned Strategi for fagfeltet Arbeid og Helse (PDF)

NAV lyser ut 30 millioner kroner

NAV lyser ut inntil 30 millioner kroner til forskningsprosjekter som bidrar til ny kunnskap på området pålitelig forvaltning. Søknadsfrist er 17. januar. Du kan lese mer på www.nav.no/foumidler2022.

Ta kontakt på fou@nav.no ved spørsmål.

115 millioner til innovasjon i offentlig sektor

Gjennom Forskningsrådet deler regjeringen ut 115 millioner til prosjekter der forskere og offentlige virksomheter samarbeider om å løse utfordringer i offentlig sektor.

St. Olavs søknad om finansiering av prosjektet Tverrsektorielle samhandlingskonsultasjoner som innovativt tillegg til tverrfaglig pakkeforløp for langvarig og sammensatt smertetilstand har fått støtte