![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0191.jpg)
191
Selv om det er store forskjeller, vil barnet registrere talevanskene, så vel som andre
problemer, oftest før omgivelsene oppfatter dem. Løpsk tale og tendenser til verbale
gjentagelser er vanlig, og bringer samtaler over i en annen modus enn det man er vant
til. Senere kommer redusert luftstrøm og klangfarge til som kompliserende faktorer.
Alt dette setter meget store krav til de som skal forholde seg til barnets atferd og tolke
dets utsagn. Kjennskap til barnet/ungdommen er også sentralt i denne forbindelsen,
og faste rammer bidrar til å avgrense tematikk og forstå hva som uttrykkes. Så lenge
brukeren kan benytte seg av alternative kommunikative verktøy, som punktskrift og
Sarepta, vil det være til svært god hjelp til forståelse av og meningsutveksling med
vedkommende.
«Å bli sett»
Under dette begrepet kommer de fleste gode opplevelsene, men det omfatter i
tillegg de øyeblikkene som oppstår når noe gjensidig og spontant treffer to eller flere
deltagere i en dialog eller handling. Når man er sammen om en ting eller handling
kan mye uventet skje, som påkaller interessen og ofte krever et avbrudd fra det man
egentlig var i ferd med å gjøre og heller fordype seg i den nye situasjonen. Dette
krever årvåkenhet fra omgivelsene.
Eksempel på et uventet øyeblikk ved gange på skråbenk: Barnet registrerer ballnettet
og har stor glede av det. Ledsageren ser det og lar barnet utforske, til felles
fornøyelse. Ill: ALE