Previous Page  191 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 191 / 222 Next Page
Page Background

191

Selv om det er store forskjeller, vil barnet registrere talevanskene, så vel som andre

problemer, oftest før omgivelsene oppfatter dem. Løpsk tale og tendenser til verbale

gjentagelser er vanlig, og bringer samtaler over i en annen modus enn det man er vant

til. Senere kommer redusert luftstrøm og klangfarge til som kompliserende faktorer.

Alt dette setter meget store krav til de som skal forholde seg til barnets atferd og tolke

dets utsagn. Kjennskap til barnet/ungdommen er også sentralt i denne forbindelsen,

og faste rammer bidrar til å avgrense tematikk og forstå hva som uttrykkes. Så lenge

brukeren kan benytte seg av alternative kommunikative verktøy, som punktskrift og

Sarepta, vil det være til svært god hjelp til forståelse av og meningsutveksling med

vedkommende.

«Å bli sett»

Under dette begrepet kommer de fleste gode opplevelsene, men det omfatter i

tillegg de øyeblikkene som oppstår når noe gjensidig og spontant treffer to eller flere

deltagere i en dialog eller handling. Når man er sammen om en ting eller handling

kan mye uventet skje, som påkaller interessen og ofte krever et avbrudd fra det man

egentlig var i ferd med å gjøre og heller fordype seg i den nye situasjonen. Dette

krever årvåkenhet fra omgivelsene.

Eksempel på et uventet øyeblikk ved gange på skråbenk: Barnet registrerer ballnettet

og har stor glede av det. Ledsageren ser det og lar barnet utforske, til felles

fornøyelse. Ill: ALE